Pastaruoju metu sulaukiame nemažai klausimų, ar tarnavimas sovietinėje armijoje po 1990 metų kovo 11 d. įskaičiuojamas į bendrą tarnybos Lietuvos Respublikai stažą ir ar šis laikas yra įskaitomas į tarnybos laiką pensijai gauti.
Pateikiame Nacionalinio pareigūnų profesinių sąjungų susivienijimo (NPPSS) teisininkės Dovilės Mikučionytės konsultaciją.
Pirmiausia pažymėtina, jog vidaus tarnybos stažas yra reikšmingas tuo aspektu, kad pagal jį pareigūnui nustatoma kasmetinių atostogų trukmė bei suteikiama galimybė įgyti kvalifikacinę kategoriją.
Tuo tarpu pareigūnų ir karių valstybinės pensijos dydis yra apskaičiuojamas ne pagal vidaus tarnybos stažą, o pagal kitą, atskirais teisės aktais reglamentuojamą laikotarpį – tarnybos laiką pensijai skirti.
Vidaus tarnybos stažas ir tarnybos laikas pensijai skirti yra apskaičiuojami pagal atskirus teisės aktus, be to, laikotarpiai, įskaitomi į vidaus tarnybos stažą, nesutampa su laikotarpiais, įskaitomais į tarnybos laiką pensijai skirti. Dėl tokio skirtingo skaičiavimo vidaus tarnybos stažo ir tarnybos laiko pensijai dydžiai gali nesutapti.
Klausimus, susijusius su vidaus tarnybos stažo apskaičiavimu, reglamentuoja 2003 m. balandžio 29 d. Lietuvos Respublikos Vidaus tarnybos statuto patvirtinimo įstatymu Nr. IX-1538 patvirtinto Vidaus tarnybos statuto 37 straipsnis ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. lapkričio 6 d. nutarimas Nr. 1382 „Dėl tarnybos ar mokymosi kitose valstybėse laiko įskaitymo į vidaus tarnybos stažą tvarkos ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1995 m. sausio 20 d. nutarimo Nr. 83 „Dėl vidaus reikalų, specialiųjų tyrimų tarnybos, valstybės saugumo, krašto apsaugos bei prokuratūros sistemų, kalėjimų departamento ir jam pavaldžių įstaigų ir valstybės įmonių pareigūnų ir karių valstybinių pensijų skyrimo bei mokėjimo nuostatų patvirtinimo ir tarnybos laiko, kurio reikia procentiniam priedui už ištarnautus metus gauti, nustatymo“ pakeitimo“.
Tuo tarpu tarnybos laikas pensijai skirti apskaičiuojamas pagal Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymą ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1995 m. sausio 20 d. nutarimu Nr. 83 „Dėl vidaus reikalų, specialiųjų tyrimų tarnybos, valstybės saugumo, krašto apsaugos bei prokuratūros sistemų, kalėjimų departamento ir jam pavaldžių įstaigų ir valstybės įmonių pareigūnų ir karių valstybinių pensijų skyrimo bei mokėjimo nuostatų patvirtinimo“ patvirtintus Vidaus reikalų, specialiųjų tyrimų tarnybos, valstybės saugumo, krašto apsaugos bei prokuratūros sistemų, kalėjimų departamento ir jam pavaldžių įstaigų ir valstybės įmonių pareigūnų ir karių valstybinių pensijų skyrimo bei mokėjimo nuostatus (toliau – Nuostatai).
Kalbant konkrečiai apie tarnybos TSRS ginkluotose pajėgose laiko įskaitymą į vidaus tarnybos stažą ir į tarnybos laiką pensijai skirti, pažymėtina, jog pagal Vidaus tarnybos statuto 37 straipsnio 1 dalies 4 punktą, į vidaus tarnybos stažą įskaitomas visas faktinis tarnybos kitų valstybių ginkluotosiose pajėgose (taip pat ir TSRS), pasienio tarnyboje, vidaus reikalų ir kitose tarnybose (išskyrus tarnybą naikintojų būriuose ir batalionuose) laikas, t. y., tiek laikas, buvęs iki 1990 m. kovo 11 d., tiek ir laikas, buvęs po šios datos. Tuo tarpu pagal Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo 16 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir Nuostatų 6.1 punktą, į tarnybos laiką pensijai skirti įskaitomas tik iki Lietuvos valstybės nepriklausomybės atkūrimo (1990 m. kovo 11 d.) buvęs faktinis tarnybos TSRS valstybės saugumo sistemoje laikas.
Taigi tarnybos TSRS ginkluotose pajėgos laikas, buvęs po 1990 m. kovo 11 d. yra įskaitomas į vidaus tarnybos stažą, tačiau nėra įskaitomas į tarnybos laiką pensijai skirti.
Remiantis Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktika, skirtingas tarnybos TSRS ginkluotose pajėgose laiko skaičiavimas siejamas su tuo, jog pareigūnų ir karių valstybinė pensija mokama iš Lietuvos valstybės biudžeto, todėl į tarnybos laiką pensijai skirti įskaitomi tik tie laikotarpiai, kuriais pareigūnas tarnavo Lietuvos valstybei. Tačiau, atsižvelgiant į tai, jog Lietuvos gyventojai iki 1990 m. kovo 11 d. galėjo tarnauti tik TSRS ginkluotosiose pajėgose, šis laikas taip pat įskaitomas į tarnybos laiką pareigūnų ir karių valstybinei pensijai skirti. O po 1990 m. kovo 11 d. Lietuvos Respublikos įstatymai Lietuvos piliečiams nedraudė tarnauti kitų valstybių ginkluotosiose pajėgose, ir kiekvienas Lietuvos Respublikos pilietis, nelaikantis savęs TSRS piliečiu, buvo laisvas apsispręsti, stoti ar nestoti tarnauti ne Lietuvos Respublikos kariuomenėje. Todėl tarnybos TSRS ginkluotose pajėgose laikas, buvęs po 1990 m. kovo 11 d., į tarnybos laiką pareigūnų ir karių valstybinei pensijai skirti neįskaitomas (Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2005 m. kovo 24 d. nutartis administracinėje byloje Nr. P14– 77- 05).
Pabrėžiame, jog ši konsultacija nėra teisės šaltinis, o jame esanti teisės aktų interpretacija yra teisininko nuomonė.
Griežtai draudžiama Pareigūnai.lt paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Pareigūnai.lt kaip šaltinį.