Pastaruoju metu policijos įstaigos susidurdavo su gana dažnomis praktinėmis darbo laiko apskaitos problemomis. Dėl to Policijos departamente prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Policijos departamentas) buvo sudaryta darbo grupė darbo laiko apskaitos vedimo tvarkai policijos sistemoje unifikuoti ir naujam darbo laiko apskaitos aprašui parengti. Šioje darbo grupėje dalyvavo ir Lietuvos Respublikos ikiteisminio tyrimo įstaigų bei Lietuvos policijos profesinių sąjungų (toliau – Profesinės sąjungos) atstovai.
Šiuo metu jau yra parengtas ir policijos įstaigoms išsiųstas Lietuvos policijos generalinio komisaro įsakymas „Dėl darbo ir poilsio laiko apskaitos policijos įstaigose tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir juo patvirtintas naujasis Darbo ir poilsio laiko apskaitos policijos įstaigose tvarkos aprašas (toliau – Aprašas).
Teigiami Aprašu numatyto teisinio reglamentavimo aspektai:
1. Numatyta, jog kiekvienam darbuotojui darbo laiko apskaitos žiniaraštyje bus skiriamos nebe 7 eilutės, kaip iki šiol, bet 13 eilučių, todėl tikimasi, jog policijos įstaigų darbuotojų (pareigūnų) darbo laiko apskaita taps paprastesnė, aiškesnė bei skaidresnė;
2. Nustatyta, jog tais atvejais, kai namuose, įstaigoje ar iš anksto aptartoje vietoje budintis darbuotojas (pareigūnas) iškviečiamas vykdyti pareigų, turi būti atskirai apskaitomas faktiškai budėtas ir faktiškai dirbtas laikas. Manytume, jog, siekiant užtikrinti tikslią darbo ir budėjimo laiko apskaitą, pareigūnai galėtų rašyti tarnybinius pranešimus, nurodydami konkrečią dieną faktiškai budėto ir faktiškai dirbto laiko trukmę (nurodydami, kiek, kada ir kokių iškvietimų gauta, kiek laiko vykdytos funkcijos, kada grįžta į komisariatą ir pan.);
3. Taip pat įtvirtinti aiškūs kriterijai, kada darbuotojas (pareigūnas) gali būti laikomas dirbančiu pamainomis:
§ darbuotojas (pareigūnas) turi dirbti policijos įstaigos struktūriniame padalinyje, kuriame nustatytos funkcijos yra vykdomos nepertraukiamai;
§ konkretaus pareigūno pareigybė yra įtraukta į sąrašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. rugsėjo 9 d. nutarimu Nr. 1150 „Dėl nustatytas funkcijas nepertraukiamai vykdančių vidaus reikalų statutinių įstaigų pareigūnų, dirbančių pamainomis, pareigybių sąrašo, šių pareigūnų darbo ir poilsio laiko apskaitos ypatumų patvirtinimo“, ar darbuotojas atlieka funkcijas, nurodytas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. gegužės 14 d. nutarimu Nr. 587 „Dėl darbų, kuriuose gali būti taikoma iki dvidešimt keturių valandų per parą darbo laiko trukmė, sąrašo, Darbo ir poilsio laiko ypatumų ekonominės veiklos srityse, darbų, sąlygų, kurioms esant gali būti įvedama suminė darbo laiko apskaita, suminės darbo laiko apskaitos įvedimo įmonėse, įstaigose, organizacijose tvarkos aprašo patvirtinimo“ patvirtintame darbų, kuriuose gali būti taikoma iki dvidešimt keturių valandų per parą darbo laiko trukmė, sąraše;
§ darbuotojas, kuris dirba nepertraukiamai nustatytas funkcijas vykdančiame policijos įstaigos struktūriniame padalinyje ir kurio pareigybė ar vykdomos funkcijos įtrauktos į Aprašo 37.2 punkte nurodytais Vyriausybės nutarimais patvirtintus sąrašus, faktiškai dirba pamainomis;
§ yra priimtas policijos įstaigos vadovo sprendimas (įsakymas) dėl pamaininio darbo laiko nustatymo ir patvirtintas konkrečių tos įstaigos pareigybių, kurias užimantys darbuotojai laikomi dirbančiais pamainomis, sąrašas.
4. Nurodyta, kad pamainomis dirbančių darbuotojų (pareigūnų) mėnesio darbo laiko norma turi būti nustatoma pagal darbo grafike konkrečiam darbuotojui nustatytą darbo dienų (pamainų) skaičių per mėnesį (pastebėtina,kad vadovo sprendimu šių pareigūnų savaitės darbo laiko norma gali būti iki 48 val. ir tai (t.y. kiekvieną savaitę neviršijantis 48 valandų darbo laiko normos) nelaikoma viršvalandiniu darbu pagal suformuotą teismų praktiką dėl Statuto 29 str. 3 d. išaiškinimo ( LVAT 2007 m. rugsėjo 5 d. nutartis administracinė byla Nr. A17–737/2007)
5. Aiškiai nurodyta, jog nepertraukiamo savaitės ar paros poilsio suteikimas netapatintinas su papildomu, kompensuojant už budėjimą (kai viršijama nustatyta darbo laiko trukmė), suteikiamu poilsio laiku, t. y. nepertraukiamo poilsio suteikimas neatleidžia nuo pareigos įstatymų nustatyta tvarka kompensuoti už darbuotojo (pareigūno) budėjimą (kai viršijama nustatyta darbo laiko trukmė);
6. Įtvirtinta, kad, siunčiant darbuotoją (pareigūną) į komandiruotę poilsio ir/ar švenčių dienomis, komandiruotės įsakyme turėtų būti nurodytas konkretus kompensavimo už komandiruotėje atliktą darbą būdas. Jeigu jis nėra aptartas komandiruotės įsakyme, darbuotojas (pareigūnas), pageidaujantis gauti papildomą poilsio laiką (o ne apmokėjimą), per 3 savo darbo dienas turi įstaigos vadovui pateikti su tiesioginiu vadovu suderintą prašymą dėl poilsio laiko suteikimo ir konkrečios jo datos; beje, pagal darbuotojo pateiktą ataskaitą apie išdirbtą ir komandiruotėje išbūtą laiką turi būti užpildoma jo darbo laiko apskaita)
7. Darbuotojas (pareigūnas), norintis pasirinkti papildomos poilsio dienos, suteikiamos už budėjimą (viršijama nustatyta darbo laiko trukmė) datą arba pageidaujantis, kad papildomas poilsio laikas būtų pridėtas prie kasmetinių atostogų, turi ne vėliau kaip per 3 savo darbo dienas įstaigos vadovui ar jo įgaliotam asmeniui pateikti prašymą.
Atkreiptinas dėmesys, kad Aprašas įsigalios ir pilna apimtimi turės būti taikomas tik nuo 2010 m. liepos 1 d., o šiuo metu jis yra pateiktas policijos įstaigoms tam, kad būtų galima iš karto pastebėti ir išspręsti galimas Aprašo taikymo problemas. Todėl, iškilus klausimams dėl Aprašo taikymo, pastebėjus kokių nors prieštaravimų aukštesnės teisinės galios teisės aktams ar įžvelgus galimas grėsmes policijos pareigūnų teisinei padėčiai, Jūs galite savo klausimus, pastabas ir pasiūlymus teikti dviem kryptimis:
§ Teikdami apibendrintus klausimus, pastabas ir pasiūlymus nuo policijos komisariato tiesiogiai Policijos departamentui (taikytina vadovaujančias pareigas užimantiems pareigūnams);
§ Klausimus, pastabas ir pasiūlymus teikdami Profesinės sąjungos teisininkams. Vėliau apibendrintos Jūsų pastabos ir/arba pasiūlymai bus teikiami Policijos departamentui.
Griežtai draudžiama Pareigūnai.lt paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Pareigūnai.lt kaip šaltinį.