Pastebėjome, kad didėja teisminių ginčų skaičius su Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Medicinos centru dėl jo padalinio Centrinės medicininės ekspertizės komisijos (toliau – CMEK) sprendimų, susijusių su sveikatos sutrikdymo sunkumo laipsnio nustatymu. CMEK priimami tokio pobūdžio sprendimai turi įtakos kompensacijos pagal Vidaus tarnybos statuto 40 str. 3 dalį mokėjimo klausimo išsprendimui.
Norėtume priminti, kad Vidaus tarnybos statuto 40 str. 3 dalis įtvirtina socialinę garantiją pareigūnui, kuris susižalojo arba kuriam sveikata buvo sutrikdyta einant tarnybines pareigas, - išmokama nuo 1 iki 60 mėnesių jo vidutinio darbo užmokesčio dydžio kompensacija (priklauso nuo susižalojimo masto), jei pripažįstama, kad pareigų ėjimas buvo susijęs su padidėjusiu pavojumi ar rizika pareigūno gyvybei ir sveikatai. Ta pati garantija galioja ir tuo atveju, kai pareigūnui sveikata sutrikdoma dėl tarnybinių pareigų atlikimo ar pareigūno statuso (pvz. tretieji asmenys imasi neteisėtų veiksmų prieš pareigūną tik dėl to, kad jis yra pareigūnas). Minėtosios aplinkybės nustatinėjamos vidaus reikalų įstaigos, kurioje pareigūnas dirba, atliekamo tarnybinio patikrinimo metu. Tarnybinio patikrinimo išvadoje nustačius, kad tarp pareigūno patirto sužalojimo ir tarnybinių pareigų atlikimo egzistuoja tiesioginis priežastinis ryšys bei tarnybinių pareigų ėjimas buvo susijęs su padidėjusiu pavojumi pareigūno gyvybei ir sveikatai, numatoma, kad kompensacija turi būti išmokėta. Kadangi kompensacijos dydis priklauso nuo patirto susižalojimo masto, o susižalojimo ar sveikatos sutrikdymo sunkumo laipsnį vidaus tarnybos pareigūnams nustato CMEK, todėl esant teigiamai vidaus reikalų įstaigos tarnybinio patikrinimo išvadai dėl kompensacijos pagal Statuto 40 str. 3 d. mokėjimo, pareigūnai yra siunčiami į CMEK sveikatos sutrikdymo laipsniui nustatyti.
CMEK sveikatos sutrikdymo laipsnį nustato vadovaudamasi įvykio tarnyboje tyrimo dokumentais, analizuodama medicininius dokumentus, atlikdama fizinės ir psichikos sveikatos būklės medicininį, psichologinį tyrimą, o prireikus – pagal kitus dokumentus. Vienas iš pagrindinių dokumentų, kuriuo remdamasi CMEK grindžia savo ekspertinius sprendimus dėl pareigūno patirto sveikatos sutrikdymo laipsnio sunkumo, - Vyriausybės 2004 m. rugsėjo 2 d. nutarimu Nr. 1130 patvirtintas Vidaus tarnybos sistemos pareigūno ar vidaus reikalų profesinio mokymo įstaigos kursanto sveikatos sutrikdymo sunkumo laipsnio nustatymo taisykles bei Vidaus sistemos pareigūnų ar vidaus reikalų profesinio mokymo įstaigų kursantų sunkių, apysunkių, lengvų sužeidimų, traumų bei kitų sveikatos sutrikdymu sąrašas (toliau – ir Sąrašas).
Būtent Sąrašo nuostatomis nustatinėjamas trijų laipsnių pareigūno ar kursanto sveikatos sutrikdymo sunkumas: sunkus, apysunkis ir lengvas.
Atkreipiame dėmesį, kad skirtingai nuo sunkaus lengvas ir apysunkis laipsniai nustatomi ne tik atsižvelgiant į tik į patirto sužalojimo pobūdį (pvz. kaulo lūžis, sausgyslės plyšimas, nekiauriniai sužeidimai ir traumos ir kt.), bet ir laikinojo nedarbingumo trukmę (CMEK nustato pagal nedarbingumo pažymėjimo trukmę):
Kad patirtas sužalojimas, trauma ar kitas sveikatos sutrikdymas būtų pripažintas lengvu, jo pobūdis turi atitikti bent vieną iš Sąrašo 3.1. - 3.11. punktuose numatytųjų atvejų bei dėl tokio sužalojimo, traumos ar kitokio sveikatos sutrikdymo pareigūno laikinasis nedarbingumas turi trukti daugiau kaip dešimt dienų, t.y. mažiausiai 11 dienų.
Apysunkiams sužeidimams, traumoms ir kitiems sveikatos sutrikdymams priskiriami Sąrašo 2.1. – 2.4. punktuose bei papunkčiuose įvardinti sužalojimai, kurie lėmė 21 dieną ir ilgiau trunkantį laikinąjį nedarbingumą arba tinkamumo vidaus tarnybai sumažėjimą dėl sveikatos būklės.
Sunkiems sužeidimams, traumoms ir kitiems sveikatos sutrikdymams priskiriami Sąrašo 1.1. – 1.29. įvardinti sveikatos sutrikimai.
Daugiausia atvejų pasitaiko, kad pareigūnai patiria sužalojimus pagal savo pobūdį priskirtinus lengviems. Dažnai pareigūnai po lengvo sužalojimo dėl asmeninių ar finansinių priežasčių anksčiau laiko nutraukia nedarbingumo pažymėjimus, nors realiai patirtam sužalojimui pagal gydytojo rekomendaciją reikia daug daugiau laiko tinkamai sugyti (siekiant išvengti galimų komplikacijų ir pan.) Mūsų žiniomis, anksčiau laiko pareigūnai nusprendžia pabaigti laikinojo nedarbingumo laikotarpį ir dėl tiesioginių viršininkų prašymų grįžti į tarnybą, neįvertindami, jog dėl tokio sprendimo jie gali prarasti galimybę realizuoti teisę į Statuto 40 str. 3 d. numatytą socialinę garantiją. Todėl, jei pareigūnas patyrė sužalojimą, numatytą Sąrašo 3.1. - 3.11. punktuose, ir jo laikinasis nedarbingumas truko mažiau nei 11 dienų, CMEK tokio pareigūno atžvilgiu greičiausiai priims neigiamą sprendimą (sveikatos sutrikdymas lengvam laipsniui nepriskiriamas), kas reiškia, jog kompensacija pagal Statuto 40 str. 3 dalį negalės būti išmokėta.
Atkreipiame Jūsų dėmesį, kad dalyvaudami administracinėse bylose dėl CMEK priimtų sprendimų ginčijimo, pastebėjome tendenciją, kad CMEK, nustatinėdamas sveikatos sutrikdymo sunkumo laipsnį, vertina tik nedarbingumo pažymėjime nurodytą trukmę, o ne faktinį nedarbingumą. Dėl to, jei patyrėte sužalojimą eidami tarnybines pareigas, nepamirškite, kad teisė gauti kompensaciją pagal Statuto 40 str. 3 d. realizuojama ne tik esant teigiamai vidaus reikalų įstaigos tarnybinio patikrinimo išvadai, bet ir teigiamam CMEK sprendimui, kuriuo turėtų būtį nustatomas mažiausiai lengvas sužalojimo sunkumas.
Simona Risovaitė
Teisės skyriaus teisininkė
Griežtai draudžiama Pareigūnai.lt paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Pareigūnai.lt kaip šaltinį.