V. Mykolaičio-Putino g. 5 Vilnius, LT-03106 | Telefonas (8~5) 271 6118 | Faksas (8~5) 212 3273 | El. paštas info@pareigunai.lt

LT | EN | RU |
2021-04-22 ketvirtadienis, 22:37

Mes bendradarbiaujame su šiais advokatais
NAUJIENOS

A.Sakalas. Įspėjamasis šūvis į premjero langus
2012-07-02

 Taip būtų galima pavadinti policijos, gelbėtojų ir pasieniečių akciją Lietuvos miestuose, kurios sudėtinėmis dalimis buvo mitingai įvairiose Vilniaus vietose, eitynės per Vilniaus Gedimino prospektą ir pasieniečių itališkas protestas. Ši akcija iš esmės skiriasi nuo panašių akcijų, kurių organizatoriais būdavo ne teisėsaugos pareigūnai. Skirtumas esminis.

Juk iustitia est fundamentum regnorum, ko nepasakysi apie kitas labai svarbias, visiems reikalingas švietimo, mokslo, kultūros, verslo ir t.t. šakas, kurios gali sėkmingai vystytis tik tada, kai valstybė turi tvirtą pagrindą po savo kojomis- Vyriausybės politiką remiančią teisėsaugą. Be gerai aprūpintos teisėsaugos negali egzistuoti jokia valstybė ir jokia Vyriausybė. Ir joks premjeras tada niekam nereikalingas. 

Lietuvoje yra kitaip. Teisėsaugos pareigūnai neturi pakankamai lėšų net savo funkcijų vykdymui*, todėl kalbėti apie šių pareigūnų bei jų institucijų aukštą prestižą gali tik gerai įgėręs pilietis. Tuo tarpu premjero reakcija į teisėsaugos pareigūnų ir gelbėtojų veiksmus buvo tokia, tarsi ne Vyriausybė laikosi ant minėtų pareigūnų pečių, o pats pareigūnų korpusas egzistuoja tik iš Vyriausybės malonės ar jos užgaidų, tartum ne iustitia, o pats premjeras būtų fundamentum regnorum

Be gerai aprūpintos teisėsaugos negali egzistuoti jokia valstybė ir jokia Vyriausybė. Ir joks premjeras tada niekam nereikalingas. Lietuvoje yra kitaip. Teisėsaugos pareigūnai neturi pakankamai lėšų net savo funkcijų vykdymui, todėl kalbėti apie šių pareigūnų bei jų institucijų aukštą prestižą gali tik gerai įgėręs pilietis

Aloyzas Sakalas

Akivaizdu, kad premjero pareiga ne tik žinoti teisėsaugos pareigūnų problemas, bet ir kartu su jų atstovais jas spręsti. Tačiau užuot tai daręs premjeras kartoja seniai visiems įkyrėjusią mantrą- valstybės ižde nėra pinigų ir jis esą nežino kur jų rasti. 

Tačiau premjeras sako tik pusę tiesos. Galima sutikti su tuo, kad tų 350 mln. Lt, kurie būtini norint patenkinti pareigūnų minimalius poreikius, kad jie galėtų deramai ir oriai vykdyti savo funkcijas, šiandieną tikrai nėra valstybės ižde. Bet negalima sutikti su antrąja premjero mantros dalimi, kad jis nežino, kaip jų rasti. Žino ir gali žinoti, nes turi pulką ekonomistų, kurių kiekvienas jam gali pasakyti, kad padidinus pelno mokestį vos 5 procentais nuo dabartinės 15 proc. normos, ižde atsirastų apie 500 mln. Lt., kurių užtektų ne tik teisėsaugos pareigūnų būtiniems poreikiams.
Premjeras žino ir tai, kad uždraudus finansuoti jo ministerijose kuriamas įvairias abejotinos vertės programas, samdant jų rengimui brangius konsultantus ir ekspertus būtų sutaupyta dar virš 100 mln. Lt. Be to, dar būtų uždaryta akivaizdi landa pinigų plovimui. Premjeras žino ir nesąžiningų verslininkų kombinacijas su savo firmų įstatiniu kapitalu, kada vieną dieną jis dirbtinai padidinamas, o kitą - vėl sumažinamas, gautą skirtumą išdalinant firmos akcininkams ir mokant už taip „sunkiai uždirbtus“ pinigus tik 15 proc. pajamų mokesčio. Kodėl „tik“- tai žino tik pats premjeras. 

Padvigubinus ar patrigubinus šį mokestį padidėtų valstybės iždo įplaukos, o nesąžiningiems verslininkams sumažėtų noras daryti panašias machinacijas. Pagaliau, uždrauskime valdininkų komandiruotes į egzotiškas šalis „semtis mokslų ir tobulėti“ – sutaupysime dar nemažai milijonų. Premjeras ir jo komanda galėtų pagalvoti ir apie tai, kaip perpumpuoti į valstybės iždą šešėlinėje ekonomikoje besisukančius 30 mlrd. Lt. Jeigu jau premjeras veržia diržus pareigūnams, tai gal tegu pats parodo pavyzdį ir pradeda nuo savęs ir savo ministerijų. Jei reikia taupyti lėšas, tai taupykime visi, o valdžia - visų pirma.

Tai tik kelios mano (ne ekonomisto, o fiziko) aptiktos nuorodos, kur būtų galima rasti papildomų įplaukų į biudžetą. Ekonomistas – profesionalas rastų žymiai daugiau dar geresnių nuorodų. Būtų gražu, jei toks ekonomistas pateiktų studiją, kurioje įvardintų visas įmanomas priemones, didinančias įplaukas į biudžetą ir mažinančias jo neracionalias išlaidas. Būtų nepaprastai gražu ir neįtikėtina, kad tokią studiją užsakytų pats Vyriausybės premjeras. Jei įvyktų toks stebuklas, tai daug kas iš mūsų (taip pat ir aš) netektų amo.

Vietoje tokios studijos premjeras praktiškai demontavo Trišalę tarybą, kurioje jo atstovai kartu su darbdavių ir samdomų darbuotojų atstovais spręsdavo su darbu ir jo teisingu apmokėjimu susijusias problemas. Tokia taryba nėra lietuviškas išradimas. Trišalės tarybos atsirado įgyvendinant Vakarų valstybėse paplitusią korporatyvizmo idėją. Korporatyvizmo galime rasti XIX a. Katalikų bažnyčios visuomeninėse doktrinose. 

Korporatyvizmas buvo iškeliamas kaip atsvara komunistinėms ir liberalioms idėjoms. Korporatyvizmo idėjos aiškios popiežiaus Pijaus XI-ojo 1931 m. gegužės 15 d. paskelbtoje enciklikoje Quadragesimo Anno. Korporatyvizmas yra (formali arba neformali) neparlamentinė susitarimų sistema, pagal kurią pagrindiniai sprendimai apie ekonominę ir socialinę strategiją derinami tarp vyriausybės institucijų (arba specialių organų), verslo asociacijų ir profesinių sąjungų atstovų.

Klasikiniais demokratinio korporatyvizmo pavyzdžiais laikoma Austrija, Nyderlandai, Šveicarija, Skandinavijos šalys (Švedija, Norvegija, Danija). Daug, nors ir nepakankamai institucionalizuoto korporatyvizmo bruožų yra Vokietijoje. Čia profsąjungų ir darbdavių aukščiausio lygio organizacijos taip pat turi nuolatinę konsultacijų ir susitarimų sistemą, reguliuojančią sprendimus pramonės sferoje. Tai pasiekiama dėl didelio į stambiausią sąjungą susivienijusių profsąjungų disciplinuotumo ir įtakos.

Lietuvos Trišalėje taryboje buvo svarstomos darbdavių ir samdomųjų darbuotojų teisinių ir finansinių santykių problemos. Dabar, profsąjungoms pasitraukus iš tarybos dėl Vyriausybės arogancijos ir jos nenoro įsiklausyti į profsąjungų argumentus, tarybos, kaip tokios nebeliko. O ji galėjo rasti ir kompromisą tarp pareigūnų reikalavimų ir Vyriausybės. Ypač, jei jos sudėtyje būtume matę ir naujų veidų. Tada pasipiktinusių Vyriausybe pareigūnų demonstracijos būtume nematę. Bet mūsų Vyriausybė yra apkrėsta arogancijos virusu, todėl kelius mėnesius dar teks palaukti naujos ir, tikėtina, sveikos vyriausybės. Nes dar neišrasti antibiotikai prieš šios Vyriausybės arogancijos bakteriją.

Dabar, gi, galima prognozuoti, jog pareigūnų paleistas įspėjamasis šūvis į Vyriausybės premjero langus, nėra tik oro sudrebinimas. Jis turės pakankamai rimtų ir, gal būt, greitų pasekmių, kurių niekaip nenori matyti dabartinė besiilsinti ramybėje Vyriausybė.

*Dėl apkarpytos ir „patobulintos“ darbo užmokesčio sistemos pirminės grandies pareigūnas į rankas gauna 1300 Lt. Po 15 tarnybos metų jis gali tikėtis gauti iki 1600-1700 Lt, jei jam pasiseks gauti kategoriją.

Kai buvo mažinamas biudžetinis finansavimas iš policijos buvo atimta apie 25 mln. Lt iš to, ką gaudavo apsaugos policija (dabar ji panaikinta), 15 mln. Lt policijos lėšų sudegė Snoro banke. Vien iš apsaugos policijos pajamų komisariatai apsirūpindavo kuru.

Per 2011 metus statutinę tarnybą paliko apie 2 tūkst. pareigūnų, iš jų daugiau, kaip 1 tūkst. O dėl lėšų stygiaus nauji asmenys į policiją nepriimami. 

Didžiausią smūgį patyrė viešosios ir kriminalinės policijos padaliniai ir VSAT pasieniečiai. Pvz., nuovadose žmonių sumažėjo iki dviejų trijų kartų.

Visi automobiliai, kurie sugenda - neremontuojami, nes nėra tam lėšų. Policininkai kurą patrulinei mašinai perka už asmenines lėšas.

Pvz., dideliam nusikaltėlių džiaugsmui Vilniaus rajone naktį patruliuoja tik vienas policijos ekipažas. Ugniagesių įstaigose gesinti gaisrų išvykstančioms ugniagesių komandų pilnam ir būtinam komplektui trūksta ketvirtadalio ugniagesių.

www.delfi.lt informacija

 

 

Griežtai draudžiama Pareigūnai.lt paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Pareigūnai.lt kaip šaltinį.


Share on Facebook
pranesk apie korupcija
KOMENTARAI






Komentuoti gali tik portalo nariai.

Naujienlaiškio prenumerata

El. leidinio „Pareigūnai.lt" archyvas

NPPSS BLOG'AS

 Atsakymas Stasiui Kropui: kodėl mes padedame Ūkio banko klientams?

 Nuomonė: policija ne žaibolaidis







Get Adobe Flash player





Skelbimai:
Sporto klubo IMPULS kainos (kovo mėnuo) (0)
2013-03-18
Gerbiami nariai, Vilniaus apskrities ikiteisminio tyrimo įstaigų profesinės sąjungos nariai gal ...

Daugiau Archyvas

Pareigūnų ir politikų diskusijos - policijos komisariate (0)
2013-03-14
Šių metų kovo 15 dieną (penktadienį) 10.30 val. Nacionalinis pareigūnų profesinių sąjungų ...

Daugiau Archyvas

Konkursas Kauno probacijos skyriaus viršininko pareigoms (0)
2013-03-14
KALĖJIMŲ DEPARTAMENTO  PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJOS SKELBIMAS Kalėjim ...

Daugiau Archyvas








Prisijungimas

Vartotojas


Slaptažodis


Prisiminti

Registracija
Pamiršai slaptažodį?

Narių skaičius: 782




Apklausa

Ką manote apie pareigūnų skatinamą (padėkos raštais, ženklais, medaliais ir pan.)?

Pareigūnai skatinami pagal nuopelnus.
Skatinami tik vadovybei parankūs žmonės.
Pareigūnai skatinama ne pakankamai.
Pareigūnai neskatinami



Kitos apklausos

Karjera:
Šiuo metu darbuotojų neieškome (0)
2011-02-21
...

Daugiau

Reklama


Draugai



© 2002-2021 Profesinių sąjungų plėtros centras. Visos teisės saugomos.
e-sprendimas: IV MEDIA