V. Mykolaičio-Putino g. 5 Vilnius, LT-03106 | Telefonas (8~5) 271 6118 | Faksas (8~5) 212 3273 | El. paštas info@pareigunai.lt

LT | EN | RU |
2024-10-05 šeštadienis, 12:04

Mes bendradarbiaujame su šiais advokatais
NAUJIENOS

SKIRTINGAS MMA NUSTATYMAS NEPRIEŠTARAUJA KONSTITUCIJAI (atnaujinta 17.35)
2007-03-20

Šiandien (kovo 20 d.) nuo 16 val. Konstitucinis  Teismas skelbia nutarimą byloje dėl Darbo kodekso nuostatos ir Vyriausybės nutarimų,  reguliuojančių minimaliojo darbo užmokesčio  didinimą, atitikties Konstitucijai.

Kaip telefonu iš teismo salės pareigūnai.lt informavo Lietuvos Respublikos ikiteisminio tyrimo įstaigos profesinės sąjungos atstovas, Konstitucinis Teismas nusprendė, kad 2003   m. liepos 18 d., 2004 m. kovo 24 d., 2005 m. balandžio 4 d. ir  2006 m.   kovo  27  d.  Vyriausybės  nutarimų,  kuriuose nustatytas skirtingas minimalusis darbo užmokestis valstybės tarnautojams ir kitiems  asmenims,  nuostatos  neprieštarauja  Konstitucijai.

Konstitucinis teismas nurodė, kad MMA (minimali mėnesinė alga) valstybės tarnautojams buvo naudojama kaip koeficientas darbo užmokesčiui skaičiuoti,  realiai nebuvo situacijos, kada gautas minimalus mėnesinis atlygis buvo mažesnis už minimaliąją mėnesinę algą privačiame sektoriuje. Pažymėta, kad MMA sąvoka buvo vartojama nekorektiškai, tačiau tai negali būti pakankamu pagrindu pripažinti, kad MMA valstybės tarnautojams nustatytas neteisėtai, pažeidžiant Konstitucijos nuostatas.

Primename, kad pareiškėjai   -  Seimo  narių  grupė,  Vilniaus    apygardos administracinis, Klaipėdos apygardos administracinis ir Panevėžio apygardos  administracinis  teismai  kreipėsi į Konstitucinį Teismą prašydami ištirti, ar  2003   m. liepos 18 d., 2004 m. kovo 24 d., 2005 m. balandžio 4 d. ir  2006 m.   kovo  27  d.  Vyriausybės  nutarimų,  kuriuose    nustatytas skirtingas minimalusis darbo užmokestis valstybės tarnautojams ir kitiems  asmenims,  nuostatos  neprieštarauja  Konstitucijos 29 straipsnio  1  daliai  (įstatymui, teismui ir  kitoms   valstybės institucijoms ar pareigūnams visi asmenys lygūs), 48 straipsnio 1 daliai  (kiekvienas  žmogus  gali laisvai pasirinkti  darbą   bei verslą  ir turi teisę turėti tinkamas, saugias ir sveikas darbo sąlygas, gauti teisingą apmokėjimą už darbą ir socialinę  apsaugą nedarbo atveju), konstituciniam teisinės valstybės principui. Visi    pareiškėjai,    išskyrus   Panevėžio apygardos administracinį teismą, abejoja, ar Darbo kodekso 187 straipsnio 1 dalies nuostata, kad Vyriausybė Trišalės tarybos teikimu  nustato minimalųjį  valandinį  atlygį  ir  minimalią  mėnesinę  algą,   o atskiroms  ūkio šakoms, regionams ar darbuotojų grupėms ji  gali nustatyti skirtingus minimaliojo valandinio atlygio ir minimalios mėnesinės algos dydžius, nesukuria dvejopų standartų ir neleidžia skirtingai  vertinti  skirtingoms  ūkio  šakoms,  regionams    ar darbuotojų  grupėms  priklausiančių  asmenų  bei  taikyti   jiems skirtingų  minimalių  apmokėjimo  dydžių. Pareiškėjai  taip   pat abejoja,  ar  skirtingų minimalių valandinių bei mėnesinių   algų atskirų kategorijų darbuotojams nustatymas ir šalies  ekonominiai veiksniai   (kainų  kilimas,  infliacija,  ekonomikos    augimas) nediskriminuoja vienų darbuotojų, palyginti su kitais.

Konstitucinis  Teismas pažymėjo, kad atkūrus   nepriklausomą Lietuvos  valstybę ir pradėjus kurti nacionalinę teisės  sistemą, nuo   pat   pradžios  valstybės  tarnybos santykių teisinis reguliavimas  buvo  ir  iki  šiol  yra  grindžiamas    principine nuostata,  kad  valstybės tarnybos santykiai savo prigimtimi ir turiniu iš esmės skiriasi nuo santykių, kurie susiklosto tarp darbuotojų, dirbančių  pagal samdos (darbo) sutartis.   Nutarime konstatuota,   kad  valstybė  gali  pasirinkti  įvairias darbo apmokėjimo  sistemas,  kad nėra negalima ir tokia sistema, kai darbo  užmokestis yra reguliuojamas taikant koeficientus, kurių pagrindu imamas tam tikras nustatytas dydis.

Šioje  byloje  atkreiptas dėmesys, kad galimybė pasirinkti įvairias darbo apmokėjimo sistemas ir valstybės tarnybos teisinių santykių  ypatumai,  palyginti  su  darbo santykiais, leidžia nustatyti   skirtingas  darbo  apmokėjimo  sistemas     valstybės tarnautojams (taip pat kitų iš biudžeto finansuojamų  institucijų darbuotojams)  ir  kitiems dirbantiems asmenims. Konstitucinis Teismas  taip  pat  pažymėjo, kad  valstybės  tarnybos santykių ypatumai leidžia skirtingai reguliuoti valstybės tarnautojų darbo apmokėjimo santykius, skirtingoms kategorijoms taikyti skirtingas darbo  apmokėjimo  sistemas. Diferencijuotas darbo apmokėjimo santykių teisinis reguliavimas savaime nereiškia  diskriminacijos arba  privilegijų  suteikimo.  Tokį  darbo apmokėjimo santykių diferencijuotą teisinį reguliavimą  taip   pat     pripažįsta tarptautiniai teisės aktai, Europos Sąjungos teisė.

Konstitucinis Teismas konstatavo, jog negalima teigti,  kad pagal šiuos Vyriausybės nutarimus valstybės politikams, teisėjams, valstybės pareigūnams, kariams ir valstybės tarnautojams būtų galima mokėti tokį mėnesinį tarnybinį atlyginimą,  kuris  būtų mažesnis už  MMA, nustatytą kitiems dirbantiems asmenims. Nutarime pabrėžta, kad tokiu teisiniu reguliavimu   nebuvo  paneigtas  valstybės  politikų, teisėjų, valstybės pareigūnų, karių ir valstybės tarnautojų lūkestis,  kad jų  mėnesinis darbo užmokestis negali būti mažesnis už   kitiems dirbantiems asmenims nustatytą MMA.

Konstitucinis Teismas atkreipė dėmesį, kad ginčytuose Vyriausybės nutarimuose minimalios mėnesinės algos sąvoka vartota teisiškai nekorektiškai, todėl klaidino ir kėlė painiavą.  Tačiau tai  negali  būti  pagrindas  pripažinti,  kad  šios    nuostatos prieštarauja  Konstitucijos  nuostatoms  dėl asmenų  lygybės   ir kiekvieno  žmogaus teisės gauti teisingą apmokėjimą už darbą  bei teisinės valstybės principui.

Atsižvelgęs į tai, kad valstybės tarnautojams nustatytas MMA yra vienas iš elementų, kurį dauginant iš atitinkamo  koeficiento yra nustatomas valstybės   tarnautojo darbo užmokestis, Konstitucinis Teismas konstatavo, kad prašymai ištirti ginčytų Vyriausybės  nutarimų  nuostatų atitiktį Konstitucijai iš esmės reiškia, kad prašoma spręsti valstybės tarnautojų ir kai kurių kitų darbuotojų atlyginimų padidinimo klausimą.

Nutarime pažymėta, kad Konstitucinis Teismas nesprendžia, kokio dydžio MMA turi būti nustatyta  kuriems nors  valstybės tarnautojams. Darbuotojo atlyginimai nustatomi atsižvelgiant į įvairius ekonominius, socialinius ir kitus veiksnius. Jų Konstitucinis Teismas negali vertinti.

Konstitucinio teismo 2007-03-20 nutarimo "Dėl minimaliosios mėnesinės algos ir minimalaus valandinio atlygio diferencijavimo" tekstas

LR ikiteisminio tyrimo įstaigų

profesinės sąjungos ir http://www.lrkt.lt/ informacija

 

 

Griežtai draudžiama Pareigūnai.lt paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Pareigūnai.lt kaip šaltinį.


Share on Facebook
pranesk apie korupcija
KOMENTARAI



1 2

Vytautas (#2) - 2007-03-21 07:39 (IP: 88.119.198.219)
"Kol turime ministra-teisininka, galima tiketis, kad bus pasiektas sioks toks tikslas". Ten kur prasideda politika teisė įgauna savotišką pobūdį. Nepaisant to, kad KT nutarimą galima buvo prognozuoti, jo aprašomojoje dalyje galima buvo tikėtis formulės, principus, pagal kuriuos užtikrininamos konstitucinės valstybės tarnautojų teisės. Dėja KT šia prasme tarnautojų problemą apėjo palikdamas ją politikams taip palikdamas galimybę politizuoti valstybės tarnybą, o tai jau grėsmė pačiai konstuticinei santvarkai

J.Bruklys (#130) - 2007-03-20 23:44 (IP: 85.255.109.195)
Nuo pat pradžių kalba nėjo apie darbo teisės santykį su valstybės tarnyba, tai mažareikšmis ir visiškai suprantamas niuansas, apibūdinamas žodžiu "specifika", tam ir turime valstybės tarnybos įstatymą. Visa konstitucinio teismo išvados esmė išdėstyta vienoje pastraipoje: "Konstitucinis Teismas atkreipė dėmesį, kad ginčytuose Vyriausybės nutarimuose minimalios mėnesinės algos sąvoka vartota teisiškai nekorektiškai, todėl klaidino ir kėlė painiavą. Tačiau tai negali būti pagrindas pripažinti, kad šios nuostatos prieštarauja Konstitucijos nuostatoms dėl asmenų lygybės ir kiekvieno žmogaus teisės gauti teisingą apmokėjimą už darbą bei teisinės valstybės principui." Po tokios ciniškos spekuliacijos drąsiai galima braukti paralelę su KT išvada apie savivaldos rinkimus ir mesti šitą KT sprendimą, kur jam ir vieta - į šiukšlių dėžę.

quiet (#20) - 2007-03-20 23:31 (IP: 84.32.250.170)
Manau, kad dabar reikia stumt projekta, kad butu nustatytas adekvatus bazinio dydzio didejimas proporcingai mma didejimui. Pvz. padidina mma nuo 600 iki 660 lt, tai ir bazini dydi 10 proc. turetu didinti. Manau, kad problema buvo ir yra cia. Kol turime ministra-teisininka, galima tiketis, kad bus pasiektas sioks toks tikslas. O tai, kad teismas pasake, kad valstybes tarnybos santykiai atriboti nuo darbo teises, reikejo tiketis, nes teorijoje jau seniai yra tokia nuomone.

J.Bruklys (#130) - 2007-03-20 21:51 (IP: 85.255.109.195)
...apie KT jau bus galima sakyti "liūdnai pagarsėjęs". Iš tiesų tie kostitucijos dvasininkai ne naudoja teisinius instrumentus, bet jais spekuliuoja. Praktiškai, kiekvieną KT išvados teiginį galima nuginčyti, o akcentus sudėlioti kaip kam patogu. Tai jau nebe teismas, o eilinis politinės valdžios prielipas. Pasiūlymas riboti šios institucijos galias ir griežtai apibrėžti kompetenciją yra savalaikis. Gerai, kad net nepamatuotai įtikėję instituciniu teisingumu Lietuvoje pamažu atsisako savo iliuzijų. Deja, vargu ar rimtai negaluojančią Lietuvos politinę sistemą įmanoma išgydyti vien tik tikėtinos socialinės partnerystės metodais. Panašu, kad reikalai logiškai rutuliojasi į tarptautinį lygmenį. Demokratija Lietuvoje pralaimi, be pilnavertės tarptautinės paramos, greitu laiku, turėsime demokratūrą į kurią pastaruoju metu nenukrypstamai riedame.

Vytautas (#2) - 2007-03-20 18:30 (IP: 88.119.198.219)
Joks teismas nepadarys darbo už pačius pareigūnus. Teismas pasakė - valstybės tarnautojų darbo užmokestis priklauso nuo įvairių veiksnių - ekonominių, socialinių ir pan. Matyt nesuklysiu teigdamas, kad tarp tų veiksnių yra ir suvokimas, ar pareigūnui mokams atlyginimas jam pačiam atrodo teisingas: kriminologai pasakytų - pareigūno psichinis santykis su jo gaunamomis pajamomis. Socialiniai partneriai šią problemą turi spręsti instrumenrtais, kuriuos deleguoja įstatymai siekiant iškeltų tijkslš, o teismai naudoja teisinius instrumentus. Siūlau visiems atsipūsti ir prisiminti Druskininkus bei p. K. Šilinsko pranešimą. KT sprendimo laukimas tai buvo saviapgaulė, deja netrūko ir manipuliacijų žmonių protais.

Gintaras (#28) - 2007-03-20 18:09 (IP: 84.15.122.145)
Kad sprendimas bus neigiamas matėsi iš to, kad jis buvo vilkinamas (manau, kad ryšium su rinkimais).

Sigis (#77) - 2007-03-20 18:06 (IP: 193.219.12.157)
To Jurijui Shiaip 70 proc. nepakeis valstybes tarnybos apverktinos busenos, todel, kad abejoju, kad ar 200-300 litu i menesi ish esmes pades pragyventi, juk metine infliacija sues tuos pinigelius, brangs paslaugos, brangs prekes, galiausiai po metu pastebesi, kad nueini i parduotuve ir tuos 200 litus ishleidi maistui vienai dienai, geriausiu atveju. Pasiziurek i perspektyvas dujos brangsta, brangsta prekes sukurimas ir viskas per tavo kishene. O antras darbas nepades, nes daug valstybes tarnautoju dirba nuo 8 iki 17, abejoju, kad kuris nors tures ypatingo noro dirbti antra darba.....

vovere (#60) - 2007-03-20 18:02 (IP: 86.100.65.3)
tai kad net nesimato jokiu veiksmu del statuto pataisu kas liecia suteikimo dirbti antra darba, ir nejuda klausimas del pataiss apie butpinigius, kuriuos galetu gauti kiekvienas pareigunas, kaip ir yra nunodyta vyriasybes nutarime.....

jurijus (#132) - 2007-03-20 17:51 (IP: 193.219.12.68)
Nuo pat pradžių buvo abėjojama, kad KT nutarimas bus teigiamas. Praktiškai buvo įvykdytas tik formalumas, kuris šiek tiek apramins aistras. Aš asmeniškai daugiau vilčių dedu į sprendimą dėl 70 proc. permokų ribos. Ši nuostata realiai ne tik neleidžia daugiau užsidirbti pareigūnui, bet ir minusuojami jau uždirbti pinigai. Tik, manau, sprendimas dėl to bus vilkinamas iki paskutinio... Be to, visai nieko negirdėti, kad būtų ruošiami statuto pakeitimai dėl galimybės dirbti antrą darbą.

Sigis (#77) - 2007-03-20 17:50 (IP: 193.219.12.157)
Na, shio sprendimo ir reikejo tiketis. Dabar jeigu politikai nepriims kazhkokiu kardinaliu permainu valstybes tarnyboje, ash garantuotas, kad ish ties sistema po kurio laiko prades strigti, vien del to, kad i valstybes tarnyba zhmones tiesiog neis. Aishku senieji darbuotojai kuri laika dar dirbs, taciau senstant sistemai isheis pensininkai, o jaunimas kratysis sistemos. Ash valstybes nesuprantu, ko jie siekia, sumazinti biurokratu skaiciu? Padidinti korupcija? sumazinti motyvacija gyventi? Nesuprantu....

Algiukas (#64) - 2007-03-20 17:46 (IP: 193.219.12.68)
Siaip labiausiai laukiau sito: "Konstitucinis Teismas nesprendžia, kokio dydžio MMA turi būti nustatyta kuriems nors valstybės tarnautojams. Darbuotojo atlyginimai nustatomi atsižvelgiant į įvairius ekonominius, socialinius ir kitus veiksnius. Jų Konstitucinis Teismas negali vertinti." Bet net tai KT neiveike :((((

ANTIKILLER (#98) - 2007-03-20 17:41 (IP: 78.62.206.6)
Nu vat, tiesa pasakius galvojau, kad bus priesingai, vis tik ir teisejus liecia, nu bet turbut jiems ir taip gerai gyvenasi ir badu nemirsta gaunant 1500 lt. gaila, jau planavau kur desiu busimus pinigelius, xaxxax.

vovere (#60) - 2007-03-20 17:36 (IP: 86.100.65.3)
Nieko gero ir nebegali zmogus tiketis daugiau.... Nera teisybes pas mumi.....

Algiukas (#64) - 2007-03-20 17:19 (IP: 193.219.12.68)
KT kitaip ir negalejo pasielgti. Priesingu atveju LR butu bankrutavusi :)

Lupus (#42) - 2007-03-20 16:55 (IP: 77.221.65.126)
tegyvuoja musu teismu sistema. Gal reikia pradėti lažybų punktuose statyti, nes baugu kaip mano prognozės pildosi..........

Arvydas (#73) - 2007-03-20 16:52 (IP: 82.135.148.180)
Vadinasi, reikia greitu laiku susirinkti ir apsitarti dėl tolimesnių veiksmų ir veiklos ateičiai.


Komentuoti gali tik portalo nariai.

Naujienlaiškio prenumerata

El. leidinio „Pareigūnai.lt" archyvas

NPPSS BLOG'AS

 Atsakymas Stasiui Kropui: kodėl mes padedame Ūkio banko klientams?

 Nuomonė: policija ne žaibolaidis







Get Adobe Flash player





Skelbimai:
Sporto klubo IMPULS kainos (kovo mėnuo) (0)
2013-03-18
Gerbiami nariai, Vilniaus apskrities ikiteisminio tyrimo įstaigų profesinės sąjungos nariai gal ...

Daugiau Archyvas

Pareigūnų ir politikų diskusijos - policijos komisariate (0)
2013-03-14
Šių metų kovo 15 dieną (penktadienį) 10.30 val. Nacionalinis pareigūnų profesinių sąjungų ...

Daugiau Archyvas

Konkursas Kauno probacijos skyriaus viršininko pareigoms (0)
2013-03-14
KALĖJIMŲ DEPARTAMENTO  PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJOS SKELBIMAS Kalėjim ...

Daugiau Archyvas








Prisijungimas

Vartotojas


Slaptažodis


Prisiminti

Registracija
Pamiršai slaptažodį?

Narių skaičius: 782




Apklausa

Ką manote apie pareigūnų skatinamą (padėkos raštais, ženklais, medaliais ir pan.)?

Pareigūnai skatinami pagal nuopelnus.
Skatinami tik vadovybei parankūs žmonės.
Pareigūnai skatinama ne pakankamai.
Pareigūnai neskatinami



Kitos apklausos

Karjera:
Šiuo metu darbuotojų neieškome (0)
2011-02-21
...

Daugiau

Reklama


Draugai



© 2002-2024 Profesinių sąjungų plėtros centras. Visos teisės saugomos.
e-sprendimas: IV MEDIA