Mes bendradarbiaujame su šiais advokatais
|
NAUJIENOS
|
SKIRTINGAS MMA NUSTATYMAS NEPRIEŠTARAUJA KONSTITUCIJAI (atnaujinta 17.35)
2007-03-20
|
Šiandien (kovo 20 d.) nuo 16 val. Konstitucinis Teismas skelbia nutarimą byloje dėl Darbo kodekso nuostatos ir Vyriausybės nutarimų, reguliuojančių minimaliojo darbo užmokesčio didinimą, atitikties Konstitucijai.
Kaip telefonu iš teismo salės pareigūnai.lt informavo Lietuvos Respublikos ikiteisminio tyrimo įstaigos profesinės sąjungos atstovas, Konstitucinis Teismas nusprendė, kad 2003 m. liepos 18 d., 2004 m. kovo 24 d., 2005 m. balandžio 4 d. ir 2006 m. kovo 27 d. Vyriausybės nutarimų, kuriuose nustatytas skirtingas minimalusis darbo užmokestis valstybės tarnautojams ir kitiems asmenims, nuostatos neprieštarauja Konstitucijai.
Konstitucinis teismas nurodė, kad MMA (minimali mėnesinė alga) valstybės tarnautojams buvo naudojama kaip koeficientas darbo užmokesčiui skaičiuoti, realiai nebuvo situacijos, kada gautas minimalus mėnesinis atlygis buvo mažesnis už minimaliąją mėnesinę algą privačiame sektoriuje. Pažymėta, kad MMA sąvoka buvo vartojama nekorektiškai, tačiau tai negali būti pakankamu pagrindu pripažinti, kad MMA valstybės tarnautojams nustatytas neteisėtai, pažeidžiant Konstitucijos nuostatas.
Primename, kad pareiškėjai - Seimo narių grupė, Vilniaus apygardos administracinis, Klaipėdos apygardos administracinis ir Panevėžio apygardos administracinis teismai kreipėsi į Konstitucinį Teismą prašydami ištirti, ar 2003 m. liepos 18 d., 2004 m. kovo 24 d., 2005 m. balandžio 4 d. ir 2006 m. kovo 27 d. Vyriausybės nutarimų, kuriuose nustatytas skirtingas minimalusis darbo užmokestis valstybės tarnautojams ir kitiems asmenims, nuostatos neprieštarauja Konstitucijos 29 straipsnio 1 daliai (įstatymui, teismui ir kitoms valstybės institucijoms ar pareigūnams visi asmenys lygūs), 48 straipsnio 1 daliai (kiekvienas žmogus gali laisvai pasirinkti darbą bei verslą ir turi teisę turėti tinkamas, saugias ir sveikas darbo sąlygas, gauti teisingą apmokėjimą už darbą ir socialinę apsaugą nedarbo atveju), konstituciniam teisinės valstybės principui. Visi pareiškėjai, išskyrus Panevėžio apygardos administracinį teismą, abejoja, ar Darbo kodekso 187 straipsnio 1 dalies nuostata, kad Vyriausybė Trišalės tarybos teikimu nustato minimalųjį valandinį atlygį ir minimalią mėnesinę algą, o atskiroms ūkio šakoms, regionams ar darbuotojų grupėms ji gali nustatyti skirtingus minimaliojo valandinio atlygio ir minimalios mėnesinės algos dydžius, nesukuria dvejopų standartų ir neleidžia skirtingai vertinti skirtingoms ūkio šakoms, regionams ar darbuotojų grupėms priklausiančių asmenų bei taikyti jiems skirtingų minimalių apmokėjimo dydžių. Pareiškėjai taip pat abejoja, ar skirtingų minimalių valandinių bei mėnesinių algų atskirų kategorijų darbuotojams nustatymas ir šalies ekonominiai veiksniai (kainų kilimas, infliacija, ekonomikos augimas) nediskriminuoja vienų darbuotojų, palyginti su kitais.
Konstitucinis Teismas pažymėjo, kad atkūrus nepriklausomą Lietuvos valstybę ir pradėjus kurti nacionalinę teisės sistemą, nuo pat pradžios valstybės tarnybos santykių teisinis reguliavimas buvo ir iki šiol yra grindžiamas principine nuostata, kad valstybės tarnybos santykiai savo prigimtimi ir turiniu iš esmės skiriasi nuo santykių, kurie susiklosto tarp darbuotojų, dirbančių pagal samdos (darbo) sutartis. Nutarime konstatuota, kad valstybė gali pasirinkti įvairias darbo apmokėjimo sistemas, kad nėra negalima ir tokia sistema, kai darbo užmokestis yra reguliuojamas taikant koeficientus, kurių pagrindu imamas tam tikras nustatytas dydis.
Šioje byloje atkreiptas dėmesys, kad galimybė pasirinkti įvairias darbo apmokėjimo sistemas ir valstybės tarnybos teisinių santykių ypatumai, palyginti su darbo santykiais, leidžia nustatyti skirtingas darbo apmokėjimo sistemas valstybės tarnautojams (taip pat kitų iš biudžeto finansuojamų institucijų darbuotojams) ir kitiems dirbantiems asmenims. Konstitucinis Teismas taip pat pažymėjo, kad valstybės tarnybos santykių ypatumai leidžia skirtingai reguliuoti valstybės tarnautojų darbo apmokėjimo santykius, skirtingoms kategorijoms taikyti skirtingas darbo apmokėjimo sistemas. Diferencijuotas darbo apmokėjimo santykių teisinis reguliavimas savaime nereiškia diskriminacijos arba privilegijų suteikimo. Tokį darbo apmokėjimo santykių diferencijuotą teisinį reguliavimą taip pat pripažįsta tarptautiniai teisės aktai, Europos Sąjungos teisė.
Konstitucinis Teismas konstatavo, jog negalima teigti, kad pagal šiuos Vyriausybės nutarimus valstybės politikams, teisėjams, valstybės pareigūnams, kariams ir valstybės tarnautojams būtų galima mokėti tokį mėnesinį tarnybinį atlyginimą, kuris būtų mažesnis už MMA, nustatytą kitiems dirbantiems asmenims. Nutarime pabrėžta, kad tokiu teisiniu reguliavimu nebuvo paneigtas valstybės politikų, teisėjų, valstybės pareigūnų, karių ir valstybės tarnautojų lūkestis, kad jų mėnesinis darbo užmokestis negali būti mažesnis už kitiems dirbantiems asmenims nustatytą MMA.
Konstitucinis Teismas atkreipė dėmesį, kad ginčytuose Vyriausybės nutarimuose minimalios mėnesinės algos sąvoka vartota teisiškai nekorektiškai, todėl klaidino ir kėlė painiavą. Tačiau tai negali būti pagrindas pripažinti, kad šios nuostatos prieštarauja Konstitucijos nuostatoms dėl asmenų lygybės ir kiekvieno žmogaus teisės gauti teisingą apmokėjimą už darbą bei teisinės valstybės principui.
Atsižvelgęs į tai, kad valstybės tarnautojams nustatytas MMA yra vienas iš elementų, kurį dauginant iš atitinkamo koeficiento yra nustatomas valstybės tarnautojo darbo užmokestis, Konstitucinis Teismas konstatavo, kad prašymai ištirti ginčytų Vyriausybės nutarimų nuostatų atitiktį Konstitucijai iš esmės reiškia, kad prašoma spręsti valstybės tarnautojų ir kai kurių kitų darbuotojų atlyginimų padidinimo klausimą.
Nutarime pažymėta, kad Konstitucinis Teismas nesprendžia, kokio dydžio MMA turi būti nustatyta kuriems nors valstybės tarnautojams. Darbuotojo atlyginimai nustatomi atsižvelgiant į įvairius ekonominius, socialinius ir kitus veiksnius. Jų Konstitucinis Teismas negali vertinti.
Konstitucinio teismo 2007-03-20 nutarimo "Dėl minimaliosios mėnesinės algos ir minimalaus valandinio atlygio diferencijavimo" tekstas
LR ikiteisminio tyrimo įstaigų
profesinės sąjungos ir http://www.lrkt.lt/ informacija
Griežtai draudžiama Pareigūnai.lt paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Pareigūnai.lt kaip šaltinį.
|
1 2
Vytautas (#2) - 2007-03-21 07:39 (IP: 88.119.198.219) |
"Kol turime ministra-teisininka, galima tiketis, kad bus pasiektas sioks toks tikslas". Ten kur prasideda politika teisė įgauna savotišką pobūdį. Nepaisant to, kad KT nutarimą galima buvo prognozuoti, jo aprašomojoje dalyje galima buvo tikėtis formulės, principus, pagal kuriuos užtikrininamos konstitucinės valstybės tarnautojų teisės. Dėja KT šia prasme tarnautojų problemą apėjo palikdamas ją politikams taip palikdamas galimybę politizuoti valstybės tarnybą, o tai jau grėsmė pačiai konstuticinei santvarkai |
J.Bruklys (#130) - 2007-03-20 23:44 (IP: 85.255.109.195) |
Nuo pat pradžių kalba nėjo apie darbo teisės santykį su valstybės tarnyba, tai mažareikšmis ir visiškai suprantamas niuansas, apibūdinamas žodžiu "specifika", tam ir turime valstybės tarnybos įstatymą. Visa konstitucinio teismo išvados esmė išdėstyta vienoje pastraipoje: "Konstitucinis Teismas atkreipė dėmesį, kad ginčytuose
Vyriausybės nutarimuose minimalios mėnesinės algos sąvoka vartota teisiškai nekorektiškai, todėl klaidino ir kėlė painiavą. Tačiau tai negali būti pagrindas pripažinti, kad šios nuostatos prieštarauja Konstitucijos nuostatoms dėl asmenų lygybės ir kiekvieno žmogaus teisės gauti teisingą apmokėjimą už darbą bei teisinės valstybės principui." Po tokios ciniškos spekuliacijos drąsiai galima braukti paralelę su KT išvada apie savivaldos rinkimus ir mesti šitą KT sprendimą, kur jam ir vieta - į šiukšlių dėžę. |
quiet (#20) - 2007-03-20 23:31 (IP: 84.32.250.170) |
Manau, kad dabar reikia stumt projekta, kad butu nustatytas adekvatus bazinio dydzio didejimas proporcingai mma didejimui. Pvz. padidina mma nuo 600 iki 660 lt, tai ir bazini dydi 10 proc. turetu didinti. Manau, kad problema buvo ir yra cia. Kol turime ministra-teisininka, galima tiketis, kad bus pasiektas sioks toks tikslas. O tai, kad teismas pasake, kad valstybes tarnybos santykiai atriboti nuo darbo teises, reikejo tiketis, nes teorijoje jau seniai yra tokia nuomone. |
J.Bruklys (#130) - 2007-03-20 21:51 (IP: 85.255.109.195) |
...apie KT jau bus galima sakyti "liūdnai pagarsėjęs". Iš tiesų tie kostitucijos dvasininkai ne naudoja teisinius instrumentus, bet jais spekuliuoja. Praktiškai, kiekvieną KT išvados teiginį galima nuginčyti, o akcentus sudėlioti kaip kam patogu. Tai jau nebe teismas, o eilinis politinės valdžios prielipas. Pasiūlymas riboti šios institucijos galias ir griežtai apibrėžti kompetenciją yra savalaikis. Gerai, kad net nepamatuotai įtikėję instituciniu teisingumu Lietuvoje pamažu atsisako savo iliuzijų. Deja, vargu ar rimtai negaluojančią Lietuvos politinę sistemą įmanoma išgydyti vien tik tikėtinos socialinės partnerystės metodais. Panašu, kad reikalai logiškai rutuliojasi į tarptautinį lygmenį. Demokratija Lietuvoje pralaimi, be pilnavertės tarptautinės paramos, greitu laiku, turėsime demokratūrą į kurią pastaruoju metu nenukrypstamai riedame. |
Vytautas (#2) - 2007-03-20 18:30 (IP: 88.119.198.219) |
Joks teismas nepadarys darbo už pačius pareigūnus. Teismas pasakė - valstybės tarnautojų darbo užmokestis priklauso nuo įvairių veiksnių - ekonominių, socialinių ir pan. Matyt nesuklysiu teigdamas, kad tarp tų veiksnių yra ir suvokimas, ar pareigūnui mokams atlyginimas jam pačiam atrodo teisingas: kriminologai pasakytų - pareigūno psichinis santykis su jo gaunamomis pajamomis. Socialiniai partneriai šią problemą turi spręsti instrumenrtais, kuriuos deleguoja įstatymai siekiant iškeltų tijkslš, o teismai naudoja teisinius instrumentus. Siūlau visiems atsipūsti ir prisiminti Druskininkus bei p. K. Šilinsko pranešimą. KT sprendimo laukimas tai buvo saviapgaulė, deja netrūko ir manipuliacijų žmonių protais. |
Gintaras (#28) - 2007-03-20 18:09 (IP: 84.15.122.145) |
Kad sprendimas bus neigiamas matėsi iš to, kad jis buvo vilkinamas (manau, kad ryšium su rinkimais). |
Sigis (#77) - 2007-03-20 18:06 (IP: 193.219.12.157) |
To Jurijui
Shiaip 70 proc. nepakeis valstybes tarnybos apverktinos busenos, todel, kad abejoju, kad ar 200-300 litu i menesi ish esmes pades pragyventi, juk metine infliacija sues tuos pinigelius, brangs paslaugos, brangs prekes, galiausiai po metu pastebesi, kad nueini i parduotuve ir tuos 200 litus ishleidi maistui vienai dienai, geriausiu atveju. Pasiziurek i perspektyvas dujos brangsta, brangsta prekes sukurimas ir viskas per tavo kishene. O antras darbas nepades, nes daug valstybes tarnautoju dirba nuo 8 iki 17, abejoju, kad kuris nors tures ypatingo noro dirbti antra darba..... |
vovere (#60) - 2007-03-20 18:02 (IP: 86.100.65.3) |
tai kad net nesimato jokiu veiksmu del statuto pataisu kas liecia suteikimo dirbti antra darba, ir nejuda klausimas del pataiss apie butpinigius, kuriuos galetu gauti kiekvienas pareigunas, kaip ir yra nunodyta vyriasybes nutarime..... |
jurijus (#132) - 2007-03-20 17:51 (IP: 193.219.12.68) |
Nuo pat pradžių buvo abėjojama, kad KT nutarimas bus teigiamas. Praktiškai buvo įvykdytas tik formalumas, kuris šiek tiek apramins aistras. Aš asmeniškai daugiau vilčių dedu į sprendimą dėl 70 proc. permokų ribos. Ši nuostata realiai ne tik neleidžia daugiau užsidirbti pareigūnui, bet ir minusuojami jau uždirbti pinigai. Tik, manau, sprendimas dėl to bus vilkinamas iki paskutinio... Be to, visai nieko negirdėti, kad būtų ruošiami statuto pakeitimai dėl galimybės dirbti antrą darbą. |
Sigis (#77) - 2007-03-20 17:50 (IP: 193.219.12.157) |
Na, shio sprendimo ir reikejo tiketis. Dabar jeigu politikai nepriims kazhkokiu kardinaliu permainu valstybes tarnyboje, ash garantuotas, kad ish ties sistema po kurio laiko prades strigti, vien del to, kad i valstybes tarnyba zhmones tiesiog neis. Aishku senieji darbuotojai kuri laika dar dirbs, taciau senstant sistemai isheis pensininkai, o jaunimas kratysis sistemos. Ash valstybes nesuprantu, ko jie siekia, sumazinti biurokratu skaiciu? Padidinti korupcija? sumazinti motyvacija gyventi? Nesuprantu.... |
Algiukas (#64) - 2007-03-20 17:46 (IP: 193.219.12.68) |
Siaip labiausiai laukiau sito: "Konstitucinis Teismas nesprendžia, kokio dydžio MMA turi būti nustatyta kuriems nors valstybės tarnautojams. Darbuotojo atlyginimai nustatomi atsižvelgiant į įvairius ekonominius, socialinius ir kitus veiksnius. Jų Konstitucinis Teismas negali vertinti." Bet net tai KT neiveike :(((( |
ANTIKILLER (#98) - 2007-03-20 17:41 (IP: 78.62.206.6) |
Nu vat, tiesa pasakius galvojau, kad bus priesingai, vis tik ir teisejus liecia, nu bet turbut jiems ir taip gerai gyvenasi ir badu nemirsta gaunant 1500 lt. gaila, jau planavau kur desiu busimus pinigelius, xaxxax. |
vovere (#60) - 2007-03-20 17:36 (IP: 86.100.65.3) |
Nieko gero ir nebegali zmogus tiketis daugiau....
Nera teisybes pas mumi..... |
Algiukas (#64) - 2007-03-20 17:19 (IP: 193.219.12.68) |
KT kitaip ir negalejo pasielgti. Priesingu atveju LR butu bankrutavusi :) |
Lupus (#42) - 2007-03-20 16:55 (IP: 77.221.65.126) |
tegyvuoja musu teismu sistema.
Gal reikia pradėti lažybų punktuose statyti, nes baugu kaip mano prognozės pildosi.......... |
Arvydas (#73) - 2007-03-20 16:52 (IP: 82.135.148.180) |
Vadinasi, reikia greitu laiku susirinkti ir apsitarti dėl tolimesnių veiksmų ir veiklos ateičiai. |
Komentuoti gali tik portalo nariai.
|
|
|