Liepos 19 d. įvyko Marijampolės apskrities vyriausiojo policijos komisariato viršininko pavaduotojo Edvardo Bukotos neeilinė atestacija. Komisija konstatavo, kad E. Bukota netinka eiti užimamų pareigų. Tiesa Lietuvos pareigūnai neturėjo progos išgirsti Policijos generalinio komisaro sprendimų šią išvadą realizuojant, bet reikia tikėtis procesas neužtruks.
Toks įvykio scenarijus buvo sunkiai įsivaizduojamas šių metų pradžioje, kai Kalvarijos pareigūnai laikydamiesi subordinacijos apie nederama E. Bukotos elgesį pranešė Marijampolės apskrities vadovui K. Kalinauskui, informavo Policijos generalinio komisaro pavaduotoją Visvaldą Račkauską, lankėsi net generalinėje prokuratūroje.
Šių pareigūnų pateikta informacija tuokart buvo verta tik tiek, kad šių metų sausio 20 d. Policijos departamente buvo atliktas tarnybinis patikrinimas, o išvadoje, ant kurios puikuojasi Policijos generalinio komisaro parašas, nutarta netraukti E. Bukotos tarnybinėn atsakomybėn, o patikrinimo medžiagą perduoti apsvarstyti Policijos departamente pasitarimo metu.
Nenorom kyla klausimai kodėl netikėtai pasikeitė Policijos departamento pozicija - kodėl sausio mėnesio tarnybinio patikrinimo išvadoje net žodeliu bijoma užsiminti apie sankcijas bent už etikos pažeidimus, o dabar nusprendžiama, kad E. Bukota netinka eiti pareigų? Kodėl prokurorai vengia pradėti tyrimą dėl skandalą sukėlusių Kalvarijos pareigūnų pareiškimų, nors tūkstančiai visiškai beprasmių tyrimų pradedami ir dulka prokurorų ir tyrėjų stalčiuose. Pagaliau ar Policijos departamentas galėjo ką nors daryti sausį ir kuo tai baigtųsi? Ar būtų ši atestacija jei ne principinga pareigūnų pozicija?
Atsakant į šiuos klausimus reiktų priminti, kad priešingai nei viešai bando užsiminti aukščiausi policijos departamento vadovai, Kalvarijos kriminalinės policijos pareigūnai nuo 2008 m., kai paaiškėjo neleistini jų vadovų ryšiai su nusikalstamo pasaulio atstovais, informavo visus aukščiausius šalies policijos pareigūnus, supažindino su surinktais įrodymais. Policijos vadovybė buvo informuota apie galima jų vadovų bendradarbiavimą su kontrabanda besiverčiančiais asmenimis, apie nusikaltėliams „skolinamą“ specialiąją policijos įrangą, apie vieno iš komisarų vaidmenį miško vagystės byloje, apie daromą spaudimą kai kuriose bylose. Visi, kas susidurdavo su šia byla negalėjo suprasti, kas stovi už Bukotos, kodėl tyrėjams, nusprendusiems pasidomėti šio asmens veikla, praeina noras daryti išvadas dar tyrimo stadijoje. Neabejoju, kad Policijos departamente veikėjų iš Marijampolės veikla būtų įvertinta jei ne viena aplinkybė. Kaip paaiškėjo vėliau, šią situaciją nuolat domėjosi Kauno apygardos vyriausiasis prokuroras Kęstutis Betingis, jau dabar žinoma, kad neabejingas šiai istorijai buvo Visvaldas Račkauskas. Dar vėliau paaiškėjo, kad tyrimu neoficialiai domėjosi Generalinės prokuratūros Organizuotų nusikaltimų ir korupcijos tyrimų departamento vyriausiasis prokuroras Algimantas Kliunka. Kalbama, kad užtarėjų buvo dar aukščiau, bet palikime tai būsimam tyrimui.
Taigi kas trukdė nubausti E. Bukota dar 2008 metais? Dabar jau žinant užtarėjų ratą akivaizdu, kad su E. Bukota reikėjo elgtis „švelniai“, nes jei šis imtų teikti paaiškinimus, tyrėjai išgirstų itin nemalonių jų ausiai E. Bukotos elgesio motyvų. Beje švelnumas pastebimas net ir dabar, kai rodos visiems aišku, kad Marijampolės policijos vadovų mundurai nepataisomai ištepti. Taigi E. Bukotai sudarytos visos galimybės palikti tarnybą su solidžia pensiją, teoriškai jis kada nors galės netgi kitos apskrities komisariato viršininko pavaduotoju būti.
Kitas klausimas, kuris verčia ieškoti paaiškinimų – kieta prokuratūros pozicija netirti bylos. Buvęs generalinio prokuroro pavaduotojas Gintaras Jasaitis, dabar jau dirbantis A. Kliunkos vadovaujamame departamente, šių metų liepos 20 d. vykusiame Vilniaus apygardos teismo posėdyje taip motyvavimo buvusio generalinio prokuroro poziciją nepradėti tyrimo: „Iš tikrųjų Lietuvoje neveikia vien tik Baudžiamasis ir Baudžiamojo proceso kodeksai – Lietuvoje yra ir kiti įstatymai, pagal kuriuos galima rinkti informaciją apie tam tikrus įvykius. Jeigu abejojama, ar tokiame įvykyje yra nusikalstamos veikos požymių, informaciją galima rinkti ir pagal Policijos veiklos įstatymą bei kitus teisės aktus. Taigi prokuroras susidūrė su ta pačia situacija, su kuria buvo susidūręs policijos generalinis komisaras šių metų sausį, pasirašydamas iš esmės E. Bukotą reabilituojančią išvadą. G. Jasaitis genialus – nepaneigsi, kad spausdinti galima mechanine mašinėlė, o galima tai daryti kompiuteriu. Šiuo atveju jis ir siūlo pasirinkti..…mechaninę mašinėlę, t. y. pripažindamas, kad E. Bukotos veikla kelia abejonių, siūlo ją tirti ne baudžiamojo proceso kodekso, o Policijos veiklos įstatymo nustatyta tvarka.
Neabejoju, kad toks tyrimas leistų iš vengti nepatogių klausimų prokurorams, kurie globojo E. Bukotos veiklą. Juk vargu ar atestacijos komisija ar tarnybinį patikrinimą atliekantis pareigūnas ryžtųsi apklausti oficialiai apygardos vyriausiąjį prokurorą, juo labiau generalinį prokurorą. Todėl tyrimas remiantis „kitais įstatymais“ garantuotų ramybę prokurorams, kuriems reiktų aiškintis, kodėl marino bylą, kodėl grąsino ją tiriantiems pareigūnams, kodėl išsuko kai kuriuos įtariamuosius ir dar daug „kodėl“. Tuo tarpu jei dėl Kalvarijiečių iškeltų faktų tyrimas būtų pradėtas Baudžiamojo proceso nustatyta tvarka, Kalvarijos pareigūnus tektų pripažinti nukentėjusiaisiais, o tai jiems atvertų procesines teises ir garantijas. Jie galėtų oficialiai naudotis advokato paslaugomis, teikti įrodymus – net ir tuos, kurie jiems tapo žinomi vykdant operatyvinę veiklą, reikalauti atlikti apklausas, ekspertize, apžiūras. Ir visa tai turėtų nagrinėti teismas! Byloje tektų procesinius veiksmus atlikti su daugybe žinomų žmonių, „kovotojų“ su mafija, kontrabanda ir net su korumpuotais pareigūnais. Beje, jie būtų įspėjami dėl melagingų parodymų. Gal būt tektų liudyti ir tiems, kurie nuo 2008 metų nenorėjo kalvarijiečių nei girdėti nei matyti.
Būtent toks įvykių posūkis turėtų į neviltį varyti Kauno ir Generalinės prokuratūros prokurorus.
Kaip bebūtų Kalvarijiečiai pasiekė pirmą pergalę, kuri, neabejoju, lems negrįžtamus pokyčius policijoje, valstybės sienos apsaugos tarnyboje, prokuratūroje, kitose teisėsaugos įstaigose. Kalvarijos pareigūnai privertė sistemos bukotas nuo šiol dairytis ir suvokti, kad šis pavyzdys gali būti užkrečiamas. Jei jiems pavyks pasiekti dar ir antrą pergalę – pasiekti, kad tyrimas būtų atliekamas baudžiamojo proceso nustatyta tvarka, tokių bukotų galėsime pamatyti ir daugiau jau netrukus.
Bet, reikia manyti, pirmam kartui tai būtų per daug.
Straipsnis paskelbtas elektronianiame pareigunai.lt žurnale. Visą žurnalą galite atsisiųsti paspaudę šią nuorodą.
Griežtai draudžiama Pareigūnai.lt paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Pareigūnai.lt kaip šaltinį.