Šalčininkų priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos Valstybinės priešgaisrinės priežiūros poskyrio inspektorius A. J. kreipėsi į Vilniaus apygardos administracinį teismą, prašydamas panaikinti Vilniaus apskrities priešgaisrinės gelbėjimo valdybos viršininko 2010 m. gruodžio 17 d. įsakymą „Dėl vidaus tarnybos vyresniojo leitenanto A. J. nubaudimo“.
Inspektorius teigė, jog įsakymas buvo priimtas remiantis Vilniaus apskrities priešgaisrinio gelbėjimo valdybos 2010 m. gruodžio 14 d. patikrinimo išvada „Dėl vidaus tarnybos vyresniojo leitenanto A. J., Vilniaus apskrities PGV Šalčininkų priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos Valstybinės priešgaisrinės priežiūros poskyrio inspektoriaus veiksmų, įforminant bei skiriant baudą už administracinį teisės pažeidimą“. Joje teigiama, jog pareigūnas neatsakingai bei aplaidžiai žiūrėjo į savo tarnybinių funkcijų vykdymą ir neteisėtai paskyrė administracinę nuobaudą - 50 Lt piniginę baudą piliečiui už Bendrųjų gaisrinės saugos taisyklių 405 punkto reikalavimų pažeidimą.
Remiantis išvada inspektoriui buvo priimtas įsakymas, kuriuo A.J. paskirta tarnybinė nuobauda – papeikimas.
Priimant Įsakymą dėl tarnybinės nuobaudos skyrimo buvo padarytas esminis tarnybinės nuobaudos skyrimo procedūros pažeidimas – jis priimtas nesikreipus į profesinę sąjungą dėl išankstinio sutikimo skirti tarnybinę nuobaudą.
Padarytą Bendrųjų gaisrinės saugos taisyklių pažeidimą, anot A.J., mano, jog kvalifikavo tinkamai, nepažeisdamas teisės aktų reikalavimų. Jis nurodė, jog nors priešgaisrinę saugą reglamentuojantys teisės aktai tiesiogiai ir nenumato asmenų atsakomybės už gaisro aptikimo ir signalizavimo sistemų neįrengimą eksploatuojamuose objektuose, tačiau tokia teisinio reguliavimo spraga negali sudaryti teisėto pagrindo gaisro aptikimo bei signalizavimo sistemos neįrengusiems objektų savininkams išvengti administracinės atsakomybės.
Minėtu atveju piliečio J. A. prekybos kioske buvo įrengta automatinė apsaugos sistema ir gaisrinės automatikos įrenginiai, tačiau nebuvo dūmų detektoriaus. Todėl inspektorius manė, jog padarytas administracinis teisės pažeidimas patenka į Taisyklių 405 punkto reguliavimo sritį.
Tuo tarpu Vilniaus apskrities priešgaisrinė gelbėjimo valdyba teigė nežinojusi apie A.J. narystę profesinėje sąjungoje. Be to valdyba buvo įsitikinusi, kad inspektorių nubaudė teisingai, nes jis pritaikė ir paskyrė J. A. administracinę baudą nesilaikydamas teisės aktų reikalavimų, t. y. administracinė bauda buvo paskirta už Taisyklių 405 punkto, kuris nenustato asmens atsakomybės už priešgaisrinės signalizacijos įrengimą, pažeidimą. Tokios signalizacijos įrengimą nustato Gaisro aptikimo ir signalizavimo sistemų projektavimo ir įrengimo taisyklės, tačiau jos yra taikomos tik projektuojamiems, naujai statomiems bei rekonstruojamiems statiniams. J. A. prekybos kioskas buvo pastatytas ir eksploatuojamas, todėl tokiems statiniams yra taikomos Bendrosios gaisrinės saugos taisyklės, kurios nustato bendruosius eksploatuojamų objektų gaisrinės saugos reikalavimus. Taisyklių 405 punkto nuostatos gali būti taikomos tik toms gaisro aptikimo ir signalizavimo sistemoms, kurios jau yra įrengtos ir naudojamos, tačiau jos neveikia, ar nėra techniškai tvarkingos. O prekybos kioske tokios sistemos apskritai nebuvo, todėl inspektorius neturėjo teisės taikyti poveikio priemonės už teisės aktuose nereglamentuotus pažeidimus.
Vilniaus apskrities ikiteisminio tyrimo įstaigų profesinė sąjunga patvirtino pareigūno narystę profesinėje sąjungoje ir tai, jog vos inspektorius tapo jos nariu, buvo kreiptasi raštu ir apie tai informuotas Šalčininkų priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos finansų skyrius.
Vilniaus apygardos administracinis teismas 2011 m. kovo 14 d. sprendimu inspektoriaus prašymą atmetė kaip nepagrįstą.
Inspektorius nesutikdamas su žemesnės instancijos teismo sprendimu, apeliaciniu skundu kreipėsi į Vilniaus apygardos administracinį teismą ir paprašė 2011 m. kovo 14 d. sprendimą panaikinti ir priimti naują sprendimą – skundą tenkinti.
Vilniaus apygardos administracinio teismo teisėjų kolegija teigė, jog nagrinėjamu atveju, byloje nustatyta, kad Vilniaus apskrities priešgaisrinės gelbėjimo valdybos viršininko įsakymu profesinės sąjungos nariui A. J. paskyrė drausminė nuobauda negavus profesinės sąjungos renkamo organo sutikimo.
Anot teismo, jog ta aplinkybė, jog 2008 m. vyko įstaigos reorganizacija ir nėra išlikusių dokumentų bei duomenų apie nario mokesčio išlaikymą darbdavio buhalterijoje, nepaneigia inspektoriaus narystės profesinėje sąjungoje. Byloje nenustatyta, jog A.J. nuslėpė narystę profesinėje sąjungoje, siekdamas išvengti tarnybinės atsakomybės. Taip pat nenustatyta, kad Vilniaus apskrities priešgaisrinė gelbėjimo valdyba siekė išsiaiškinti su pareigūnu, ar jis nėra profesinės sąjungos narys, o šis buvimą profesinėje sąjungoje nuo atsakovo būtų nuslėpęs. Todėl, anot teisėjų kolegijos, pirmosios instancijos teismo išvada, kad pareigūnas vadovaujantis sąžiningumo principu, pats privalėjo pranešti darbdaviui apie narystę profesinėje sąjungoje, yra nepagrįsta, nes teisės aktai tokios pareigos nenustato.
Tarnybinių patikrinimų atlikimo bei tarnybinių nuobaudų skyrimo ir panaikinimo tvarkos 26 punktas nustato, kad vadovas, priėmęs sprendimą dėl tarnybinės atsakomybės taikymo, ne vėliau kaip kitą darbo dieną kreipiasi į profesinės sąjungos renkamą organą sutikimo. Profesinės sąjungos renkamas organas per 14 dienų privalo nuspręsti, ar patenkinamas toks prašymas, ir atsakyti raštu. Jeigu per šį laikotarpį profesinės sąjungos renkamas organas nepateikia atsakymo, darbdavys turi teisę skirti drausminę nuobaudą.
Skiriant nuobaudas profesinių sąjungų nariams yra reikalingas išankstinis profesinės sąjungos renkamojo organo sutikimas. Nagrinėjamu atveju inspektorius nubaustas tokio sutikimo negavus, todėl pirmosios instancijos teismo išvada, kad tarnybinė nuobauda paskirta teisėtai nepagrįsta. Tarnybinės nuobaudos paskyrimas iš anksto, negavus profesinės sąjungos sutikimo, yra esminis procedūrinis pažeidimas, kuris yra pakankamas pagrindas paskirtai nuobaudai panaikinti.
Kadangi A. J. nubaustas negavus profesinės sąjungos renkamo organo sutikimo, tarnybinė nuobauda paskirta neteisėtai
Todėl teisėjų kolegija nusprendė pareigūno apeliacinį skundą patenkinti, Vilniaus apygardos administracinio teismo 2011 m. kovo 14 d. sprendimą panaikinti, priimti naują sprendimą -Vilniaus apskrities priešgaisrinės gelbėjimo valdybos viršininko 2010-12-17 įsakymą Nr. TE-455 panaikinti.
Griežtai draudžiama Pareigūnai.lt paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Pareigūnai.lt kaip šaltinį.