V. Mykolaičio-Putino g. 5 Vilnius, LT-03106 | Telefonas (8~5) 271 6118 | Faksas (8~5) 212 3273 | El. paštas info@pareigunai.lt

LT | EN | RU |
2021-05-16 sekmadienis, 03:50

Mes bendradarbiaujame su šiais advokatais
NAUJIENOS

Įstatymo projekte - siekis atsisakyti priedų ir priemokų ribojimo
2007-05-09

Vienu šūviu- du zuikiai?

2007 m. vasario 7d. Seimo narys Algirdas Sysas Lietuvos Respublikos Seimui pateikė Valstybės tarnybos įstatymo 23 ir 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą .  Nors projekte siūloma atsisakyti apribojimo, kad valstybės tarnautojams priedų ir priemokų suma negali viršyti 70 procentų tarnautojo pareiginės algos, tačiau kartu siūloma pakeisti priemokų mokėjimo tvarką. Iš pirmo žvilgsnio tai- paprasta nuostata, tačiau ką ji reiškia iš tiesų?

Dėl priemokų

Projekte nurodoma, kad valstybės tarnautojams priemokos už darbą esant nukrypimui nuo normalių darbo sąlygų, už darbą poilsio ir švenčių dienomis, už viršvalandinį darbą ir nakties darbą yra mokamos Lietuvos Respublikos darbo kodekso nustatyta tvarka.

Tačiau Darbo kodekso 192 straipsnis nustato, kad, jeigu yra nukrypimų nuo normalių darbo sąlygų, už darbą tokiomis sąlygomis mokamas padidintas, palyginti su normaliomis sąlygomis, tarifinis atlygis, o konkretūs apmokėjimo dydžiai nėra nustatyti – jie turėtų būti nustatomi kolektyvinėse ir darbo sutartyse. Atkreiptinas dėmesys, kad darbo sutartys su valstybės tarnautojais nesudaromos, o nesant kolektyvinės sutarties gali susidaryti tokia situacija, kai nukrypimų nuo normalių darbo sąlygų bus, tačiau nebus teisės akto, nustatančio konkrečius apmokėjimo už darbą esant nukrypimų nuo normalių darbo sąlygų dydžius, taigi nebus pagrindo tinkamai apmokėti už tokį darbą.

Tuo pačiu Darbo kodekso 192 straipsnio nuostatoje darbo apmokėjimas esant nukrypimų nuo normalių darbo sąlygų siejamas su tarifiniu atlygiu, kuris valstybės tarnautojams nėra taikomas.

Be to, galiojančioje Valstybės tarnybos įstatymo redakcijoje numatytos priemokos ne tik už papildomų užduočių, atliekamų viršijant nustatytą darbo trukmę, atlikimą (tai yra už viršvalandinį darbą), bet ir už įprastą darbo krūvį viršijantį veiklą. Pastebėtina, kad pagal siūlomą keičiamo Valstybės tarnybos įstatymo 26 straipsnio formuluotę valstybės tarnautojui, kuriam nustatytu tarnybos laiku teks dirbti intensyviau, bet pati nustatyta darbo trukmė nebus viršyta (pavyzdžiui, pavaduojant kitą valstybės tarnautoją), priemoka nebus mokama.

Lietuvos Respublikos ikiteisminio tyrimo įstaigų profesinė sąjunga kreipėsi į Lietuvos Respublikos Vyriausybę bei Lietuvos Respublikos Seimo komitetus, nurodydama, kad valstybė yra numačiusi skaidrią valstybės tarnautojų  priemokų, kurios yra darbo užmokesčio dalis mokėjimo sistemą. Keičiant šias nuostatas turi aiškiai nurodyta kokių tikslų tuo siekiama. Deja, aptariamu atveju susiaurinant subjektų, gaunančių priemokas ratą būtų pažeistas teisinės valstybės principas. Profesinė sąjunga savo rašte teigia: „Atsižvelgiant į pateiktas pastabas manytume, kad Valstybės tarnybos įstatymo 26 straipsnio pakeitimo projektas turėtų būti papildomai išanalizuotas, kadangi siūlomas priemokų reglamentavimas nėra tikslus ir atitinkantis valstybės tarnautojų teisėtus lūkesčius bei interesus“.

Galima daryti išvadas, kad viena vertus projekto autoriai siekia panaikti ydingą nustatą dėl priedų ir priemokų ribojimo, kita vertus siekiama atsisakyti kai kurių darbo užmokesčio garantijų.

O kaip dėl nelemtų 70 procentų?

Taikant Valstybės tarnybos įstatymo 23 straipsnio 2 dalį labiausiai kvalifikuotiems, ilgai dirbantiems lojaliems valstybės tarnautojams atlygis už darbą yra akivaizdžiai ribojamas. Tačiau profesinė sąjunga atkreipė dėmesį, kad priedų ir priemokų dydžių ribojimas įtvirtintas ne tik Valstybės tarnybos įstatymo 23 straipsnyje, net ir kitose šio įstatymo nuostatose, Vidaus tarnybos statute, Tarnybos Kalėjimų departamente prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos statute,  Tarnybos Lietuvos Respublikos muitinėje statute. Tuo suvaržomos teisės į teisingą atlygį už atliktą darbą, todėl svarstytinas ir šių nuostatų pakeitimas. Taigi, būtina tuo pačiu keisti statutinių valstybės tarnautojų darbo užmokestį reguliuojančias normas.

Pareigūnai kviečiami kreiptis į teismus 

Iki Seimas apsispręs dėl nepagrįstai ribojamo darbo užmokesčio pareigūnams ir valstybės tarnautojams ITĮPS pradėjo teismų procesus. Kaip žinia dėl esamo reglamentavimo šalies pareigūnai kas mėnesį netenka iki 300 lt darbo užmokesčio. Pirmieji skundus teismui įteikė Klaipėdos apskrities policijos įstaigose dirbantys pareigūnai.

2007 m. kovo 9 d. Lietuvos Respublikos Konstituciniame teisme priimtas nagrinėti prašymas ištirti šios Valstybės tarnybos įstatymo nuostatos konstitucingumą. Pareiškėjas- Klaipėdos apygardos administracinis teismas abejoja, ar toks teisinis reguliavimas, kai asmeniui apribojama teisė gauti priemokas už viršvalandžius (už darbą poilsio bei švenčių dienomis ir nakties metu, už darbą kenksmingomis, labai kenksmingomis ir pavojingomis darbo sąlygomis, įprastą darbo krūvį viršijančią veiklą ar papildomų užduočių, atliekamų viršijant nustatytą darbo trukmę, atlikimą ir jos negali viršyti 60 proc. pareiginės algos), jeigu jis gauna maksimalius priedus (už stažą, kvalifikacinę klasę, kvalifikacinę kategoriją, laipsnį ar tarnybinį rangą, kurie negali viršyti 55  proc. pareiginės algos), neprieštarauja Konstitucijos 23 straipsnio 1 daliai (nuosavybė neliečiama), 48 straipsnio 1 daliai (kiekvienas žmogus gali laisvai pasirinkti darbą bei verslą ir turi teisę turėti tinkamas, saugias ir sveikas darbo sąlygas, gauti teisingą apmokėjimą už darbą ir socialinę apsaugą nedarbo atveju) ir konstituciniam teisinės valstybės principui.

Profesinės sąjungos rašte Vyriausybei ir Seimo komitetams teigia, kad tokie teismo procesai diskredituoja valstybės tarnybos vardą, kelia demotyvaciją tapti jos dalimi. “Manytume reikėtų vengti tokio esamos situacijos pagerinimo kelio ir imtis aktyvių veiksmų tam, kad galimai antikonstitucinės nuostatos būtų išgyvendintos iš valstybės tarnybos santykius reguliuojančių teisės aktų”- komentavo pirmininkas T. Vaitkunskas.

Profesinė sąjunga kviečia visus pareigūnus, kuriems dėl priedų ir priemokų ribojimo išmokama tik dalis darbo užmokesčio kreiptis į ITĮPS skyrių vadovus (atstovus) arba į centrinę būstinę Vilniuje tel 852716118, faksas 852123273, el. pašto adresas info@pareigunai.lt   

 

 

Griežtai draudžiama Pareigūnai.lt paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Pareigūnai.lt kaip šaltinį.


Share on Facebook
pranesk apie korupcija
KOMENTARAI



1

Vytautas (#2) - 2007-05-16 21:36 (IP: 88.119.198.219)
Na nepritarciau Rimui ir Lupui del PD tesininku. Esu stovejes teismo salese su praktiskai visu VRS instituciju teisininkais. Reikia pripazinti, kad PD teisininkai isties profesionalus ir verti pagarbos specialistai. Butina nepamirsti, kad valstrybes institucijos teisininkas yra istaigos administracijos specialistas padedantis istaigos vadovui priimti sprendimus. Teisininkas yra saistomas ta filosofija, kuri puoselejama toje istaigoje. Jei vadovas linkes teise panaudoti blogiems tikslams, nedoriems poelgiams dangstyti jis panaudos tam savo specialistus. Deja daugelyje istaigu taip yra. O istaiugos gerove priklauso nuo darnaus visu PD ir PK padaliniu funkcionavimo

Lupus (#42) - 2007-05-15 10:06 (IP: 77.221.65.126)
Rimui A. dėl PD teisiningų sutinku, tenai į pareigas priima lojalumo ( žiuri ant ko loji, ir kokios veislės esi) principu, sugebėjimas dirbti ar kurti tik 3-4 vietoje.....

Rimas A. (#139) - 2007-05-13 12:19 (IP: 193.219.12.52)
Apie ką galima kalbėti, kai PD teisininkui mes vos ne valanda įrodinėjom – aiškinom kas yra darbas kenksmingomis, labai kenksmingomis ir pavojingomis darbo sąlygomis, pagal ji jai pareigūnas nešioja pistoletą, jau pavojinga, darbas su faksais, kopijavimo aparatais irgi pavojingas :))). Kas liečia šio projekto, problema tame, kad nieks neįsigilino į to projekto esme, juk iš pirmo žvilgsnio viskas atrodo taip gražiai, kol nepradedi kiekviena sakini pažodžiuj šifruoti. Man susidarė įspūdis, kad PD nelabai turi geru specialistų – teisininkų. Kol patys neatsisėdam, ką nors neparengiam, tai nieks iš mirties taško nepajudės, o PD sugeba tik viešujų rišiu kompanijas organizuoti, iš kurių naudos, kaipo iš ožio pienas, o įstatymo leidyba .....??????

Banginis (#51) - 2007-05-13 11:05 (IP: 193.219.12.68)
Viskas kaip ir gerai,tačiau niekur negirdėjau,kad PD pasakytų savo poziciją dėl, šiuo konkrečiu atveju, visiems pareigūnams aktualių klausimų. Jie vėl laukia ir puls vykdyti. O kodėl nesiima jokių priemonių teikiant pasiūlymus seimui ir panašiai. Negi visą laiką reikia pačioms profsąjungoms "išmušinėti" darbuotojų sąžiningai uždirbtus pinigus. Negi PD gali tik tiek ,kad išleistų plakatus su šūkiu ĮRODYK KĄ GALI! Manau Šiuo atveju šis šūkis labai tiktų PD,tegul įrodo,ką jie iš tiesų gali siekdami pagerinti pareigūnų socialines garantijos,o per jas ir visos policijos įvaizdį,tada gal nereikės plakatų leisti kviečiant dirbti policijoje. ;DD

Rimas A. (#139) - 2007-05-10 14:14 (IP: 193.219.12.52)
Nemanau kad apribojimai reikalingi, jai žmogus uždirbo, tai ir turi gauti, ką uždirbo, o kad to nesinaudotu vadai ir dideli viršininkai, reikėtu kitų kontrolės mechanizmų.

Vilkė (#213) - 2007-05-10 13:56 (IP: 77.79.38.4)
Atrodo grįžtame prie seno vežimo. O tai nieko gero nežada. Mano nuomone, apribojimai reikalingi. Tiktai į apribojimus nereikėtų traukti 26 straipsnio 1 dalies 1 punkto.

Rimas A. (#139) - 2007-05-09 18:50 (IP: 193.219.12.52)
Iš Syso niekada nieko gero nesulauksi, kita vertus, kalbėtis visada reikia, kitaip tariant išnaudoti visus variantus. Mes irgi ilgai šifravom, ką tai reiškia, pagaliau iššifravom. Šio projektu jis atskiria priedus nuo priemokų, bet, visada lieka bet.../// Valstybės tarnybos įstatymo ir Vidaus tarnybos statuto nuostatas, sąvoka priemoka aiškintina kaip kompensacinė išmoka, tiesiogiai susijusi su nenuolatinio pobūdžio ypatingomis darbo sąlygomis. Tuo tarpu nuolatinio pobūdžio papildomos išmokos, numatytos už tarnybinę patirtį, profesionalumą, kvalifikaciją ir pan., laikytinos priedais./// Bet lieka nuostatos kad pareigūnams mokamos priemokos negali viršyti 60 procentų pareiginės algos. O priedai berods negali viršyti 55 procentų pareiginės algos. Vadinasi apribojimai lieka, tik atsiskiria vienas nuo kito. Dabar važiojam toliau, už darbą poilsio ir švenčių dienomis, už viršvalandinį darbą ir naktinį darbą lieka, bet kas yra esant nukrypimui nuo normalių darbo sąlygų, kaip jis apčiuopiamas, na kur dingo, arba kaip bus mokama už darbą kenksmingomis, labai kenksmingomis ir pavojingomis darbo sąlygomis??? Ir kas yra darbas kenksmingomis, labai kenksmingomis ir pavojingomis darbo sąlygomis, mano manymu tai tiri būti įvardinta taip - darbas kenksmingomis, labai kenksmingomis ir pavojingomis darbo sąlygomis laikomi tokie, kai policijos pareigūnas vykdydamas savo tiesiogines funkcijas turi atlikti potencialiai pavojingus darbus arba darbus potencialiai pavojingoje aplinkoje, kai laikantis visų saugumo reikalavimų pavojingumo sumažinti negalima, o dėl nelaimingo įvykio galimi sunkūs arba mirtini sužalojimai. Bet to dar nėra. Na nebent bus sukurtas teisės aktas, nustatantis sąrašą policijos įstaigų pareigybių, kurias užimantys pareigūnai būtų laikomi dirbantys kenksmingomis, labai kenksmingomis ir pavojingomis darbo sąlygomis ir už šį darbą jiems būtų mokamos priemokos. Bet tam tik dabar sudaryta darbo grupė.


Komentuoti gali tik portalo nariai.

Naujienlaiškio prenumerata

El. leidinio „Pareigūnai.lt" archyvas

NPPSS BLOG'AS

 Atsakymas Stasiui Kropui: kodėl mes padedame Ūkio banko klientams?

 Nuomonė: policija ne žaibolaidis







Get Adobe Flash player





Skelbimai:
Sporto klubo IMPULS kainos (kovo mėnuo) (0)
2013-03-18
Gerbiami nariai, Vilniaus apskrities ikiteisminio tyrimo įstaigų profesinės sąjungos nariai gal ...

Daugiau Archyvas

Pareigūnų ir politikų diskusijos - policijos komisariate (0)
2013-03-14
Šių metų kovo 15 dieną (penktadienį) 10.30 val. Nacionalinis pareigūnų profesinių sąjungų ...

Daugiau Archyvas

Konkursas Kauno probacijos skyriaus viršininko pareigoms (0)
2013-03-14
KALĖJIMŲ DEPARTAMENTO  PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJOS SKELBIMAS Kalėjim ...

Daugiau Archyvas








Prisijungimas

Vartotojas


Slaptažodis


Prisiminti

Registracija
Pamiršai slaptažodį?

Narių skaičius: 782




Apklausa

Ką manote apie pareigūnų skatinamą (padėkos raštais, ženklais, medaliais ir pan.)?

Pareigūnai skatinami pagal nuopelnus.
Skatinami tik vadovybei parankūs žmonės.
Pareigūnai skatinama ne pakankamai.
Pareigūnai neskatinami



Kitos apklausos

Karjera:
Šiuo metu darbuotojų neieškome (0)
2011-02-21
...

Daugiau

Reklama


Draugai



© 2002-2021 Profesinių sąjungų plėtros centras. Visos teisės saugomos.
e-sprendimas: IV MEDIA